Tragedia cursei KAL 007: în 1983, sovieticii au doborât un avion civil cu 269 de oameni la bord jpeg

Tragedia cursei KAL 007: în 1983, sovieticii au doborât un avion civil cu 269 de oameni la bord

­čôü R─âzboiul Rece
Autor: Redac╚Ťia

Scandalul izbucnit la finele lui 2015 din cauza avionului rusesc dobor├ót de turci nu a fost o premier─â. Au mai existat asemenea incidente ├«n istorie, iar ├«n unul dintre ele au fost implica╚Ťi tot ru╚Öii. ├Än 1983, Uniunea Sovietic─â a dobor├ót avionul cursei Korean Air Lines 007 ÔÇô o curs─â civil─â, av├ónd 269 de pasageri la bord ÔÇô sub pretextul c─â acesta ar fi fost un zbor de spionaj ╚Öi c─â i-ar fi ├«nc─âlcat spa╚Ťiul aerian.

Pe 1 septembrie 1983, Zborul KAL 007 a plecat de la New York cu destina╚Ťia Seul, via Anchorage (Alaska), cu 246 de pasageri la bord ╚Öi 23 de membri ai echipajului. Dup─â plecarea de la New York, aeronava a oprit la Anchorage, pentru realimentare, apoi ╚Öi-a continuat drumul c─âtre capitala Coreei de Sud. La bord se aflau 22 de copii sub v├órsta de 12 ani, dar ╚Öi un congresman american ÔÇô al╚Ťi trei politicieni americani au c─âl─âtorit cu zborul KAL 015, pe aceea╚Öi rut─â ÔÇô urm├ónd a participa la ceremonia de aniversare a semn─ârii tratatului bilateral SUA-Coreea de Sud. S-a zvonit chiar c─â fostul pre╚Öedinte american Richard Nixon ar fi trebuit s─â se afle la bordul aeronavei KAL 007, dar c─â CIA l-ar fi avertizat s─â nu mearg─â (zvonuri negate de Nixon).

Din motive tehnice (o eroare a sistemului automat de pilotaj), aeronava a deviat pu╚Ťin de la cursul stabilit ╚Öi a intrat ├«n spa╚Ťiul aerian sovietic, travers├ónd peninsula Kamceatka, apoi insula Sahalin din Marea Ohotsk. 

Patru avioane MiG-23 au fost trimise pentru a intercepta Boeingul 747 al Korean Air Lines, ├«ns─â acestea nu au putut intercepta avionul civil ├«nainte ca acesta s─â p─âr─âseasc─â zona aerian─â interzis─â de deasupra Kamceatk─âi.  Boiengul a reintrat ├«ns─â ├«n spa╚Ťiul aerian sovietic deasupra insulei Sahalin, moment ├«n care a fost dobor├ót. 

587px kal007 svg  png png

Anul 1983 a fost unul deosebit de tensionat ├«n privin╚Ťa rela╚Ťiilor dintre Statele Unite ale Americii ╚Öi Uniunea Sovietic─â, rela╚Ťiile deterior├óndu-se aproape la nivelul celor din timpul crizei rachetelor din Cuba. ├Än perioada respectiv─â, aeronave de pe USS Midway ╚Öi USS Enterprise (portavioane sta╚Ťionate ├«n Pacific) zburau frecvent deasupra instala╚Ťiilor militare sovietice din insulele Kurile. ├Än plus, chiar la ├«nceputul lunii septembrie, exista o alert─â privind zona peninsulei Kamcaetka, unde trebuia s─â fie testat─â, chiar ├«n acea zi, o rachet─â ÔÇô test monitorizat de armata american─â printr-un zbor de recunoa╚Ötere.

Comandatul rus Valeri Kamenski a cerut ca aeronava KAL 007 s─â fie dobor├ót─â chiar ╚Öi deasupra apelor neutre, dar doar dup─â identificarea ei ÔÇô pentru a fi siguri c─â nu este un zbor civil. Subordonatul s─âu, generalul Anatoli Kornukov, a insistat ├«ns─â c─â nu este nevoie s─â se fac─â aceast─â verificare din moment ce ÔÇ×intrusulÔÇŁ zburase deasupra peninsulei Kamceatka:ÔÇ×Ce zbor civil?? A zburat deasupra Kamceatk─âi! A venit dinspre ocean f─âr─â a se identifica. Dau ordinul de atac dac─â trece grani╚Ťa.ÔÇŁ

C├ónd avionul Boeing 747 a reintrat ├«n spa╚Ťiul aerian sovietic deasupra insulei Sahalin, trei interceptoare Su-15 ╚Öi un MiG-23 au fost trimise dup─â aeronav─â. Unul dintre pilo╚Ťii SU-15 a tras c├óteva focuri de avertisment, dar, dup─â cum avea s─â m─ârturiseasc─â ulterior, neav├ónd proiectile incendiare, pilo╚Ťilor coreeni le-ar fi fost imposibil s─â vad─â aceste focuri. ├Än acel moment, nava KAL 007 a cerut turnului de control de la Tokio permisiunea de a zbura la o altitudine mai mare, fapt interpretat de sovietici drept manevr─â de evitare. 

Pilotul rus:ÔÇ×Am ╚Ötiut c─â este un Boeing. Am ╚Ötiut c─â este un avion civil.ÔÇŁ

Ordinul de a dobor├« avionul a fost dat chiar ├«nainte ca nava s─â ias─â din spa╚Ťiul aerian sovietic. Pilotul care a dobor├ót avionul a declarat, ani mai t├órziu, c─â a v─âzut luminile intermitente de pe avionul-╚Ťint─â ╚Öi c─â l-a recunoscut ca fiind un Boeing:ÔÇ×Am ╚Ötiut c─â este un avion civil. Dar pentru mine asta nu ├«nsemna nimic. E simplu s─â transformi un avion de tip civil ├«ntr-unul militar.ÔÇŁ A mai declarat ├«ns─â c─â nu a raportat superiorilor s─âi c─â ╚Ťinta este un Boeing pentru c─â nu l-au ├«ntrebat.  

Ini╚Ťial, Uniunea Sovietic─â a negat c─â ar fi luat la cuno╚Ötin╚Ť─â de acest incident, dar a recunoscut ulterior c─â a dobor├ót avionul ÔÇô motiv├ónd ├«ns─â c─â era un avion de spionaj. Biroul Politic al PCUS a catalogat incidentul drept o procovare inten╚Ťionat─â din partea Americii la adresa URSS, menit─â s─â testeze r─âspunsul sovietic sau chiar s─â provoace un r─âzboi. La r├óndul s─âu, Casa Alb─â i-a acuzat apoi pe ru╚Öi c─â obstruc╚Ťioneaz─â opera╚Ťiunile de c─âutare ╚Öi salvare.

├Äntr-adev─âr, sovieticii au ascuns multe informa╚Ťii necesare anchetei interna╚Ťionale ÔÇô inclusiv ├«nregistr─ârile oficiale de zbor, f─âcute publice abia la opt ani dup─â disolu╚Ťia Uniunii Sovietice. La momentul respectiv au f─âcut tot posibilul pentru a obstruc╚Ťiona ancheta, neav├ónd cum s─â-╚Öi demonstreze teoria sus╚Ťinut─â ini╚Ťial, potrivit c─âreia KAL 007 ar fi efectuat o misiune de spionaj.