Legenda numelor sta╚Ťiilor de metrou din Capital─â  ╚śti╚Ťi care este singurul peron din Bucure╚Öti aflat la suprafa╚Ť─â? jpeg

Legenda numelor sta╚Ťiilor de metrou din Capital─â. ╚śti╚Ťi care este singurul peron din Bucure╚Öti aflat la suprafa╚Ť─â?

­čôü Istorie Urban─â
Autor: Diana Toea

Cum fiecare denumire are propria-i legend─â, la fel se ├«nt├ómpl─â ╚Öi ├«n cazul sta╚Ťiilor de metrou din Capital─â. Transportul subteran bucure╚Ötean se ├«ntinde pe aproape 70 de kilometri ╚Öi se desf─â╚Öoar─â pe o re╚Ťea de patru magistrale (M1, M2, M3, M4).

Primul tronson al Magistralei 1a fost inaugurat ├«n 1979, av├ónd ╚Öase sta╚Ťii ╚Öi o lungime de 8, 1 kilometri. Metroul pleca de la sta╚Ťia Sem─ân─âtoarea ╚Öi ajungea p├ón─â la Timpuri Noi. Cele ╚Öase sta╚Ťii erau Sem─ân─âtoarea, Groz─âve╚Öti, Eroilor, Izvor, Pia╚Ťa Unirii ╚Öi Timpuri Noi.

Denumirile sta╚Ťiilor-cap─ât de linie (Sem─ân─âtoarea ╚Öi Timpuri Noi) au fost date dup─â fabricile care func╚Ťionau ├«n zon─â. Celelalte sta╚Ťii, respectiv Groz─âve╚Öti, Eroilor, Izvor ╚Öi Pia╚Ťa Unirii, au primit numele pie╚Ťelor ╚Öi cartierelor din apropiere, a povestit Gheorghe Udri╚Öte, fostul director Metrorex.

Sta╚Ťii cu nume de personalit─â╚Ťi

Acelea╚Öi denumiri au r─âmas ╚Öi p├ón─â ├«n ziua de azi, cu excep╚Ťia sta╚Ťiei Sem─ân─âtoarea. Aceasta a fost botezat─â Petrache Poenaru, ├«n iulie 2009, ├«n urma unei campanii care ╚Öi-a propus s─â adapteze denumirile sta╚Ťiilor la realit─â╚Ťile actuale ale Bucure╚Ötiului.

image

Tot ├«n cadrul acestui proiect, Armata Poporului s-a transformat ├«n Lujerului, Industriilor a fost botezat─â Preciziei, Depoul I.M.G.B. a devenit Berceni, sta╚Ťia I.M.G.B. a primit numele de Dimitrie Leonida, Policolor s-a schimbat ├«n Nicolae Teclu, iar Linia de Centur─â a primit denumirea de Anghel Saligny. De ce au fost alese aceste noi nume pentru sta╚Ťiile de metrou a explicat tot Gheorghe Udri╚Öte.

Pentru sta╚Ťia Sem─ân─âtoarea a fost ales numele Petrache Poenaru, pentru c─â ├«n zon─â func╚Ťioneaz─â cel mai important campus universitar din ╚Ťar─â, respectiv Politehnica ╚Öi Complexul Regie. Poenaru a fost organizatorul ├«nv─â╚Ť─âm├óntului rom├ónesc, inginer, mathematician, fondator al Colegiilor Na╚Ťionale din Bucure╚Öti ╚Öi Craiova, inventatorul tocului rezervor (stiloul de mai t├órziu) ╚Öi creator al steagului Rom├óniei moderne.

Armata Poporului a devenit Lujerului, pentru c─â se afl─â ├«n apropierea str─âzii ╚Öi a pasajului cu acela╚Öi nume. Sta╚Ťia primise numele ini╚Ťial dup─â Bulevardul Armata Poporului, care ├«n prezent se nume╚Öte Iuliu Maniu. Industriilor s-a transformat ├«n Preciziei, dup─â Bulevardul cu aceea╚Öi denumire. Numele ini╚Ťial fusese datorat zonei industriale ├«n care se afla sta╚Ťia. De asemenea, numele sta╚Ťiei I.M.G.B. (├Äntreprinderea de Ma╚Öini Grele Bucure╚Öti) a fost schimbat ├«n Dimitrie Leonida, renumit inginer rom├ón c─âruia i-a apr╚Ťinut ideea metroului la ├«nceputul anilor 1900. 

Berceni, singura sta╚Ťie de metrou la suprafa╚Ť─â

Totodat─â, Depoul I.M.G.B. a devenit Berceni, datorit─â apropierii de localitatea cu acela╚Öi nume. Aceasta este singura sta╚Ťie de metrou suprateran─â din Capital─â, fiind situat─â ├«n extremitatea sudic─â a ora╚Öului. Sta╚Ťia Linia de Centur─â a preluat numele lui Anghel Saligny, proiectantul podului de cale ferat─â din Cernavod─â, considerat cel mai important simbol al ingineriei rom├óne╚Öti din perioada de ├«nceput. 

image

Policolor s-a transformat ├«n Nicolae Teclu, academician ╚Öi chimist rom├ón cu renume mondial. Acesta este inventatorul ÔÇ×becului TecluÔÇč. Ini╚Ťial, sta╚Ťia purta numele fabricii Policolor, un brand important pe pia╚Ťa lacurilor ╚Öi vopselelor. Acestea nu au fost singurele schimb─âri din istoria metroului rom├ónesc, ├«n 1990 modific├óndu-se numele altor dou─â sta╚Ťii.

Numele a dou─â sta╚Ťii, schimbate dup─â Revolu╚Ťie

Sta╚Ťia Leontin S─âl─âjan a luat numele de Nicolae Grigorescu. S─âl─âjan a fost un cadru militar activ important ├«n perioada comunist─â, deci schimbarea numelui era iminent─â dup─â Revolu╚Ťie.Ast─âzi, at├ót sta╚Ťia de metrou, c├ót ╚Öi bulevardul din apropierea acesteia, au c─âp─âtat numele marelui pictor Nicolae Grigorescu.

Capodopere ├«n subteran:Cele mai frumoase sta╚Ťii de metrou din lume arat─â ca ni╚Öte castele

De asemenea, Piept─ânari a devenit Eroii Revolu╚Ťiei, datorit─â vecin─ât─â╚Ťii acesteia cu cimitirul unde sunt ├«nmorm├ónta╚Ťi mai mul╚Ťi eroi ai Revolu╚Ťiei, l├óng─â Cimitirul Bellu.Mai mult, ├«n 1992, denumirea sta╚Ťiei Muncii se schimb─â cu numele lui Costin Georgian, fostul director al Metrorex, care a murit ├«n noaptea dinaintea inaugur─ârii sta╚Ťiei Basarab, pe 25 august 1992.

image

Pia╚Ťa Victoriei, ╚śtefan cel Mare, Obor, Pia╚Ťa Iancului, Pia╚Ťa Muncii ╚Öi Dristor 2 au primit numele pia╚Ťelor ╚Öi zonelor ├«n care se afl─â. Actuala sta╚Ťie Pantelimon s-a numit ├«n trecut Antilopa, dup─â fabrica de ├«nc─âl╚Ť─âminte din apropiere.

Alte sta╚Ťii care au primit numele zonelor ╚Öi bulevardelor ├«n apropierea c─ârora se aflau sunt Tineretului, Constantin Brancoveanu, Pia╚Ťa Sudului, Ap─âr─âtorii Patriei, Universitate, Pia╚Ťa Roman─â, Pia╚Ťa Victoriei, Aviatorilor, Aurel Vlaicu ╚Öi Pipera. Sta╚Ťiile Gara de Nord 2 ╚Öi Basarab 2 poart─â numele g─ârilor pe care le deserves, Grivi╚Ťa a fost botezat─â cu numele bulevardului pe care se afl─â, iar sta╚Ťia 1 Mai poart─â denumirea bulevardului pe care se afla.