Istoria RATB din 1871 jpeg

Istoria RATB din 1871

­čôü Istorie Urban─â
Autor: Florin Stoican

Regia Autonom─â de Transport Bucure┼čti a avut o evolu┼úie uimitoare ├«n ultimii 140 de ani. Tehnologia de azi, cu autobuze supraetajate sau cu sistemul cardurilor ├«n loc de biletele de h├órtie, a luat na┼čtere din tramvaie trase de cai sau din primul troilebuz rom├ónesc, cu scaune din plastic ┼či volan din lemn.

ÔÇ×Adev─ârul" v─â prezint─â istoria RATB, compania de transport public indispensabil─â pentru bucure┼čteni. Astfel:

1871: Se ├«nfin┼úeaz─â prima ÔÇ×Societate Rom├ón─â de Tramvaiuri", pe str─âzile Bucure┼čtiului v─âz├óndu-se primele tramvaie tractate de cai

image
image

1894:Se dă în folosinţă prima linie electrică pentru tramvaie pe traseul Obor-Cotroceni

image
image

1909:Se adopt─â Legea pentru ├«nfin┼úarea ÔÇ×Societ─â┼úii Comunale pentru construc┼úiunea ┼či exploatarea tramvaielor ├«n Bucure┼čti" (noua concesiune se va numi S.T.B.)

image
image

1921: Începe o nouă perioadă de dezvoltare a S.T.B., ajungând cea mai importantă societate de transport public din ţară

image

1923: Au fost achizi┼úionate vagoane ÔÇ×THOMPSON-HOUSTON" ┼či dou─â convertizoare de 1.000 kw/unitate de la firma ÔÇ×SIEMENS-SCHUCKERT"

image

1924: Ia fiinţă primul laborator de psihologie experimentală aplicată din România

image

1929: Încetează circulaţia tramvaielor cu cai

image
image

1936: Societatea ob┼úine exclusivitatea transportului ├«n comun cu tramvaie ┼či autobuze pentru Bucure┼čti           Capitala avea o suprafa┼ú─â de 31.000 de hectare, inclusiv 12 comune suburbane pentru care societatea asigura transportul           Parcul de autobuze era de 392 de buc─â┼úi (Renault, Chevrolet ┼či Henschel), func┼úion├ónd pe 22 de trasee cu 131 kilometri cale dubl─â

image
image
image

1937: Se inaugreaz─â Policlinica S.T.B. pentru salaria┼úii societ─â┼úii ┼či familiile lor           ├Än aceast─â perioad─â, societatea avea case de odihn─â la Techirghiol ┼či Timi┼čul de Sus ├«n exclusivitate pentru angaja┼úii s─âi

image
image

1949: Se înfinţează prima linie de troleibuz (Piaţa Victoriei-Hipodromul)

image
image

1950: Societatea comunal─â a tramvaielor din Bucure┼čti se transform─â ├«n ÔÇ×├Äntreprinderea de Transport Bucure┼čti" (I.T.B.), ├«n acea vreme exist├ónd 27 de trasee de tramvaie ┼či 24 de trasee de autobuze           Num─ârul salaria┼úilor era de 11.000, fiind a doua ├«ntreprindere din ┼úara ca num─âr de angaja┼úi, dup─â U.D. Re┼či┼úa (22.000 de salaria┼úi)

image
image

1951:Se dă în folosinţă vagonul de mare capacitate pe patru osii, realizat în atelierele I.T.B.

image

1955:Se realizează în atelierele I.T.B. prototipul troleibuzului românesc

image
image

1962:Se ├«nfiin┼úeaz─â sta┼úie de calcul mecanografic ┼či eviden┼úa mecanizat─â (preluare date)

1963:Ia fiinţă Dispeceratul Central de Circulaţie

image

1965:Se dezvolt─â sistemul energetic I.T.B. ┼či ├«ncepe construc┼úa primelor substa┼úii cu redresoare de siliciu

image

1971:Se d─â ├«n exploatare vagonul dublu articulat V3A, fabricat ├«n Atelierele Centrale I.T.B.            ├Än perioada 1972-1980, I.T.B. era a patra ├«ntreprindere de transport urban din lume sub aspectul m─ârimii parcului de vehicule, al suprafe┼úei deservite ┼či al num─ârului de salaria┼úi            La v├órf, parcul dep─â┼čea 2.500 de autobuze, 800 de tramvaie ┼či 700 de troleibuze, av├ónd 35.000 de salaria┼úi

image

1974:Se înfiinţează Oficiul de Calcul I.T.B., ulterior Centrul de Calcul

1977:Se realizeaz─â noul model de cale de rulare pentru tramvaie cu ┼čina ├«nglobat─â ├«n dale de beton

image

1980:Se realizeaz─â troleibuzul dublu articulat

image

1983:Se realizeaz─â prima linie de tramvai peste Podul Grant ┼či se introduce vagonul cu dou─â posturi de comand─â ┼či u┼či pe ambele p─âr┼úi

1984:Se d─â ├«n func┼úiune o linie cu 30 de autobuze, la care s-a aplicat sistemul autoritar de supraveghere ┼či dirijare a traficului, asistat pe calculator

1985:Se construiesc primele tramvaie pentru alte ora┼če (primul lot este pentru Constan┼úa, apoi pentru Ploie┼čti, Craiova, Bra┼čov)            Perioada 1981-1989 a reprezentat un declin pentru transportul urban de suprafa┼ú─â ÔÇ×justificat" la acea vreme prin dezvoltarea transportului public subteran (metroul) ┼či prin criza energetic─â

1988:Se ├«nfiin┼úeaz─â Dispeceratul electronic, lucr├ónd ├«n timp real           Se fabric─â cel de-al 500-lea tramvai V3A. Se realizeaz─â trenul urban format dintr-un vagon motor ┼či dou─â remorci EPN3A

1990:├Äntreprinderea de Transport Bucure┼čti se transform─â ├«n Regia Autonom─â de Transport Bucure┼čti, prin Decizia Prim─âriei Municipiului Bucure┼čti                 Se elaboreaz─â o nou─â strategie privind func┼úionarea ┼či dezvoltarea transportului public de suprafa┼ú─â din Capital─â           Are loc desprinderea unit─â┼úilor de taximetre ┼či maxi-taxi de R.A.T.B.

1991: Are loc constituirea Uniunii Rom├óne de Transport Public - U.R.T.P., al c─ârei membru fondator esti ┼či R.A.T.B.           150 de autobuze noi, decorate cu reclama CAMEL, marcheaz─â ├«nceputul activit─â┼úii de publicitate           Sunt aduse 22 de autobuze SAURER din Elve┼úia care, ulterior, ├«n anul 1995, sunt transformate ├«n troleibuze la Uzina de Repara┼úii Atelierele Centrale           Sunt aduse 70 de autobuze SAVIEM din Fran┼úa ┼či date ├«n exploatare pe liniile EXPRES. Policlinica - Spital este preluat─â de la Ministerul S─ân─ât─â┼úii ┼či integrat─â ├«n R.A.T.B.

1992: R.A.T.B. beneficiază de asistenţă tehnică prin programul PHARE, în valoare de 2, 3 milioane de ECU (actuala monedă euro)

1993: Are loc licita┼úia B─âncii Mondiale privind realizarea unui studiu de optimizare a transportului public, ├«n urma c─ârei firma TRANSURB CONSULT din Bruxelles a elaborat un studiu pentru reorganiarea transportului public ├«n Bucure┼čti

1994: Primele autobuze moderne DAF intră în dotarea R.A.T.B.

1995: Se dau în folosinţă primele autobuze SAURER transformate în troleibuze

1996: Se d─â un concurs pentru ocuparea postului de manager al R.A.T.B. ┼či se ├«ncheie, astfel, apare primul contract de management al Consiliului Local al Municipiului Bucure┼čti           Regia intr─â ca parteer ├«n proiectul CAPTURE, cu finan┼úare de la Comunitatea European─â, privind cercetarea impactului m─âsurilor fiice menite a promova transportul public           Intr─â ├«n exploatare sistemul electronic de percepere a taxei de c─âl─âtorie pe autobuzele EXPRES, utiliz├ónd cartele magnetice. ├Äncep lucr─ârile de construc┼úie la noul sediu

1997:În luna ianuarie, R.A.T.B. intră ca partener în proiectul de cercetare DANTE, cu finanţare de la Comunitatea Europeană

1998: Prin programul interna┼úional PHARE, R.A.T.B., ├«mpreun─â cu Cie Consult, a realizat un studiu de prefezabilitate pentru transportul public din Municipiul Bucure┼čti           R.A.T.B. organizeaz─â conferin┼úele finale ale celor dou─â proiecte europene: DANTE ┼či CAPTURE destinate optimiz─ârii transportului public de suprafa┼ú─â           Firma de consultan┼ú─â HTA din Olanda a studiat posibilitatea transform─ârii liniei de tramvai 41 ├«n metrou u┼čor           A ├«nceput implementarea sistemului informatic integrat SAP R/3, printr-un proiect pilot           Se realizeaz─â prototipul tramvaiului TATRA modernizat. Se construie┼čte substa┼úia electric de trac┼úiune Groz─âve┼čti, se modernizeaz─â autobazele Pipera ┼či Nordului

1999:Se împlinesc 90 de ani de la înfiinţarea S.T.B.

2000: Are loc modernizarea primului vagon de tramvai V3A - 93M cu bogiuri motor           Se realizeaz─â un troleibuz prototip cu podea cobor├ót─â ┼či ac┼úionare ├«n curent alternativ EA 812, cu ┼ča┼čiu MAN ┼či caroserie AUTODROMO, precum ┼či un prototip de autobuz cu podea joas─â. cu ┼ča┼čiu DAF - SB 2 ┼či caroserie din aluminiu tip HESS           Este dat ├«n folosin┼ú─â Complexul de S─ân─âtate R.A.T.B., ├«n cadrul c─âruia sunt oferite ┼či servicii de fizioterapie, kinetoterapie, terapie respiratorie si electroterapie           Intr─â ├«n exploatare linia de tramvai modernizat─â pe strada Zetari - Alexandru Anghel, ├«n lungime de 3, 3 kilometri cale simpl─â           Este pus─â ├«n func┼úiune substa┼úia electric─â de trac┼úiune Grivi┼úa - modernizat─â cu o capacitate de 2 x 2500 Amperi           Se constituie Sec┼úia 25 de Poli┼úie pentru Transportul Public. ├Äncepe introducerea sistemului SAP R/3           Este lansat─â ini┼úiativa R.A.T.B. PLUS pe 3 linii - 104, 21 si 86

2001: Intră în dotarea R.A.T. B. instalaţiile sistemului de reducere a poluări GPL

2002: Se d─â ├«n folosin┼ú─â prima linie de metrou u┼čor din ┼úar─â pe traseul liniei 41 de tramvaie            Aceast─â lucrare face parte dintr-un vast program de reabilitare a 110 kilometri de linii de tramvaie din sud-vestul ora┼čului, printr-o cofinan┼úare asigurat─â de Consiliul General al Municipiului Bucure┼čti, Prim─âria Municipiului Bucure┼čti ┼či Banca European─â de Investi┼úii

image

2003: ├Äncepe proiectul de modernizare a liniei de tramvai 32, de la Depoul R.A.T.B. Alexandria, la Pia┼úa Unirii, parte a proiectului mai amplu de modernizare ┼či reabilitare a zonei de Sud-Vest a Capitalei          Urmeaz─â realizarea ┼či prezentarea noului tip de tramvai BUCUR 1 - V2ST          Este testat ├«n Bucure┼čti serviciul de Car Sharing

image

2004:Continu─â modernizarea ┼či reabilitarea liniei de tramvai 35 pe Bulevardul Preciziei, Valea Cascadelor, Bulevardul Timi┼čoara p├ón─â la Bulevardul General Vasile Milea, c├ót ┼či la linia de tramvai 12, pe ┼×oseaua Giurgiului ┼či ┼×oseaua Viilor           Se demareaz─â lucr─ârile de modernizare a depourilor Alexandria ┼či Militari           Are loc licita┼úia pentru finalizarea proiectului de introducere a unui nou sistem de ticketing pentru transportul public           Se ├«mplinesc 80 de ani de la ├«nfiin┼úarea laboratorului psihologic, 95 de ani de la ├«nfiin┼úarea Societ─â┼úii de Tramvaie Bucure┼čti ┼či 110 ani de la lansarea primului vagon electric pe str─âzile Capitalei

image

2005:Se realizeaz─â ┼či se dau ├«n exploatare primele vagoane de tramvai cu podea par┼úial cobor├ót─â ├«n zona de mijloc

image

2006: Se finalizeaz─â lucr─ârile de modernizare la depourile Alexandria, Militari ┼či Giurgiului

            Intr─â ├«n exploatare primul lot de 400 de autobuze Mercedes din cele 500 de autobuze modern Mercedes ce au fost achizi┼úionate ├«n perioada 2006 - 2007

image
image
image
image

            ├Äncepe implementarea unui nou sistem de ticketing pentru transportul public                       Sistemul are la baz─â tehnologia cardurilor f─âr─â contact, care vor ├«nlocui, treptat, abonamentele de carton ┼či biletele de h├órtie            Se demareaz─â lucr─ârile de modernizare ale depoului Dude┼čti

image
image

2007: Se realizeaz─â primul vagon de tramvai cu podea joas─â (V3A modernizat)            Intr─â ├«n exploatare primele troleibuze dintr-un lot de 100 CITELIS T

image
image

2008: Intr─â ├«n exploatare un loc de 400 de autobuze marca Mercedes CITARO din cele 500 care au fost achizi┼úionate ├«n perioada 2008-2009, autobuze dotate cu motor EURO 4, intala┼úie de aer condi┼úionat ├«n salonul c─âl─âtorilor, monitor LCD pentru informarea c─âl─âtorilor ┼či sistem de supraveghere video

image
image

2009: Se modernizeaz─â linia de tramvai pe ┼×oseaua Mihai Bravu, ├«ntre Bucur Obor ┼či Calea Vitan           Se aniverseaz─â 100 de ani de la constituirea Societ─â┼úii Comunale a Tramvaielor Bucure┼čti (S.T.B.)

           Se modernizeaz─â 16 tramvaie la Uzina R.A.T.B.. Se achizi┼úioneaz─â 65 de cabine pentru v├ónzare de bilete ┼či abonamente

image
image
image

2010: R.A.T.B. ┼či Siemens pun bazele unui parteneriat R.A.T.B. urm├ónd s─â produc─â, ├«n uzina proprie, module complete de caroserie pentru tramvaiele Siemens. R.A.T.B. ┼či Direc┼úia General─â de Poli┼úie a Municipiului Bucure┼čti ├«ncheie un protocol de colaborare, ├«n scopul asigur─ârii unui transport corespunz─âtor pentru cet─â┼úenii Capitalei           Se ├«nfiin┼úeaz─â nou─â trasee turistice c─âtre m─ân─âstirile din jurul Bucure┼čtiului, ├«n urma unui parteneriat ├«ntre R.A.T.B. ┼či Ministerul Dezvolt─ârii Regionale ┼či Turismului

image

           Se modernizeaz─â 16 tramvaie la Uzina R.A.T.B.           Se realizeaz─â patru tramvaie cu podea par┼úial cobor├ót─â, ├«n cadrul Uzinei R.A.T.B.

2011: Se ├«ncheie un parteneriat ├«ntre R.A.T.B., Astra Vagoane Arad ┼či Siemens, ├«n vederea fabric─ârii de tramvaie Imperio cu podea joas─â, complet cobor├ót─â

           Se semneaz─â protocolul de colaborare ├«ntre Regia Autonom─â de Transport Bucure┼čti ┼či Direc┼úia General─â de Jandarmi a Municipiului Bucure┼čti, ├«n scopul prevenirii ┼či combaterii faptelor antisocial care au loc ├«n vehiculele regiei           Clasicele bilete de h├órtie au fost scoase din circula┼úie, R.A.T.B. opt├ónd pentru utilizarea exclusiv─â a instrumentelor moderne de taxare           Se demareaz─â lucr─ârile deretehnologizare a liniei de produc┼úie a tramvaielor din cadrul Uzinei R.A.T.B.           Se ├«nfiin┼úeaz─â 23 de linii de autobuze cu program de circula┼úie nocturn─â

image

           Se ├«nfiin┼úeaz─â ÔÇ×Bucharest City Tour", primul traseu turistic din Bucure┼čti

image

   

image

Sursa:www.adevarul.ro, via www.ratb.com