Greta Garbo, sfinxul androgin jpeg

Greta Garbo, sfinxul androgin

📁 Istoria Modei
Autor: Daniela Şerb

Poreclită Sfinxul pentru că zâmbea foarte rar, Greta Garbo a impus stilul de îmbrăcăminte Art Deco, specific anilor 1920. Renumită pentru somptuoasele ei bluze pe gât din caşmir, pentru pantalonii largi, impermeabilele în stil militar sau ochelarii de soare, actriţa a fost remarcată încă din adolescenţă, când era o simplă vânzătoare la un magazin de haine pentru fete din oraşul Stockholm. 

Una dintre cele mai misterioase şi mai seducătoare actriţe de la Hollywood, Greta Garbo s-a născut la Stockholm, în Suedia, pe 18 septembrie 1905. Pe numele ei adevărat Greta Lovisa Gustafsson, a fost cea mai mică dintre cei trei copii ai unei familii de muncitori. În 1920, la doar 15 ani, Greta s-a angajat ca vânzătoare la un magazin de haine pentru fete. Managerii firmei au organizat un casting pentru alegerea unei tinere care să facă reclamă obiectelor de îmbrăcăminte aflate la vânzare în magazin. Frumuseţea Gretei nu a trecut neobservată şi aşa a început cariera de actriţă şi de reper în modă a celei care avea să devină mai târziu Greta Garbo.

Garbo: siguranţă şi feminitate

În 1922, Greta joacă în filmul „Peter vagabondul”, iar un an mai târziu câştigă o bursă integrală la Academia Regală de Teatru din Suedia. În 1923, tânăra părăseşte Academia pentru a juca în filmul reputatului regizor suedez Mauritz Stiller – „Saga lui Gosta Berling”, după romanul scriitoarei Selma Lagerlof;pelicula fost premiată în 1924. După succesul comercial şi de critică al acestui film, Louis B. Mayer îi propune actriţei semnarea unui contract în urma căruia Greta se mută, în 1925, în California.

Frumoasă, elegantă şi mai ales discretă, într-o cetate a filmului unde acest lucru părea imposibil, Garbo a fascinat milioane de oameni, iar ţinutele sale au făcut din ea un adevărat reper în modă. În filmele sale şi în viaţa personală, Greta Garbo a dezvăluit un nou potenţial al femeii moderne, care putea fi totodată sigură pe sine, dar şi feminină.

Primul film mut american făcut de Garbo este „The Torrent” (1925, regia Monta Bell), care, la rândul lui, este premiat un an mai târziu. Acesta este şi filmul care o consacră pe Garbo ca divă Art Deco;obiectul de îmbrăcăminte care a propulsat-o în această poziţia a fost o rochie lungă metalică, din lamé, care-ţi lua ochii. Subiectul filmului pare a ilustra însăşi devenirea actriţei. Garbo joacă rolul Leonorei Moreno, o ţărăncuţă din Spania, cu o voce extraodinară, dar cu rădăcini modeste. Deşi iubită de Don Rafael Brull (Ricardo Cortez), fiul unui moşier bogat, nu e luată de soţie de acesta de teama unei astfel de mezalianţe. Leonora părăseşte satul natal şi ia calea Parisului, unde devine o cântăreaţă celebră de operă.

Alură sofisticată de femeie fatală

În 1930, Garbo e protagonista peliculei „Anna Christie”, primul film vorbit din cariera sa, adaptare după piesa lui Eugene O'Neil;filmul cunoaşte, de asemenea, un succes enorm. De altfel, peliculele în care joacă Greta Garbo aduc studiourilor 14% din totalul profiturilor. Este momentul în care actriţa devine cea mai bine plătită femeie de la Hollywood. Alte filme care au impus-o au fost:„Grand Hotel” (1932), „Regina Christina” (1933), „Anna Karenina” (1935), „Romanul lui Marguerite Gautier” (1937), „Marie Walewska” (1937) şi „Ninotchka” (1939).

Din 1929, Garbo este îmbrăcată de legendarul designer de la MGM, Adrian Adolph Greenberg, care s-a străduit şi a reuşit nu numai să-i creeze actriţei un stil propriu, dar şi să readucă America pe poziţia de jucător important pe piaţa modei. Accentul pus pe mânecile largi, pantalonii foarte evazaţi, jachetele scurte, masculine, fustele cloşate combinate cu cravate, rochiile de mătase, bluzele pe gât, impermeabilele în stil militar, pălăriile de tot felul şi nelipsiţii ochelari de soare, toate dădeau siluetei înalte şi subţiri a lui Garbo graţie şi eleganţă, dar şi o alură sofisticată de femeie fatală.

După Adrian Greenberg, a fost rândul designerului newyorkez, Valentina Schlee, să-i alcătuiască lui Garbo o garderobă sofisticată, cu o paletă de culori care includea de la clasicul bej, negrul şi albastrul marin, până la roz şi turcoaz. Unul dintre costumele celebre este cel purtat în filmul „Anna Karenina”, în care actriţa apare înveşmântată într-o rochie din catifea verde închis, cu ciucuri argintii. O altă apariţie celebră este cea din pelicula „Mata Hari” (1931), în care designerul de la MGM o îmbracă pe Garbo într-un costum de-a dreptul fantastic de divă strălucitoare, cu spatele gol şi fusta despicată până la şold.

Pentru că era o femeie înaltă, Garbo a fost văzută rareori purtând pantofi cu toc. Cel care a încălţat-o a fost nu mai puţin celebrul pantofar Salvatore Ferragamo, născut în 1898 la Napoli şi ajuns în America la 16 ani. Ferragamo a lucrat mai întâi la Santa Barbara, apoi la Hollywood, unde a devenit favoritul actriţelor. În 1927, chiar înainte de a se întoarce în Italia şi a pune bazele afacerii sale în Florenţa, Ferragamo a făcut prima pereche de pantofi pe comandă pentru Garbo. Patru modele de încălţăminte cu toc jos au fost făcute de Ferragamo pentru divă:Attica – pantofi închişi în faţă şi în spate şi decupaţi lateral, Cistia – sandale cu găuri rotunde şi legate cu barete, Darana – pantofi de seară şi Ravello – balerini legaţi cu şnur.

Un stil în modă şi frumuseţe

Dincolo de impactul său pe ecran, statutul de femeie modernă al lui Garbo a captivat lumea. Ea a rămas, vreme de decenii, un stil în modă şi frumuseţe. În total, Garbo a jucat în 28 de filme şi a fost de patru ori nominalizată la Oscar pentru cea mai bună actriţă;dar a primit premiul abia în 1954, pentru întrega carieră, la mult timp după ce s-a retras din lumea filmului. În acelaşi an 1954, Greta Garbo a fost declarată cea mai frumoasă femeie care a trăit vreodată.

Actriţa a primit cetăţenia americană în 1951, a abandonat cinematografia în plină glorie şi şi-a trăit restul vieţii la New York, unde a încetat din viaţă în 1990. Reper în moda timpului ei, Garbo continuă să fascineze şi astăzi la fel de puternic. Ceea ce a început ca stilul Garbo, un stil clasic şi androgin, a fost readus pe podiumurile de modă printre alţii de Massimiliano Giornetti, directorul de creaţie al casei de modă Ferragamo. Acesta a găsit în stilul de îmbrăcăminte al celebrei actriţe sursă de inspiraţie pentru colecţia de toamnă-iarnă 2010-2011. Pantofii confecţionaţi de Salvatore Ferragamo, pardesiele, capele şi costumele croite în linii drepte, masculine, asortate cu pălării de fetru aduc aminte întotdeauna de stilul inconfundabil al actriţei. La rândul său, Giorgio Armani şi-a gândit colecţia din 2012 sub influenţa modei lansate de Garbo.