Du-m-acasă, măi tramvai! O poveste pitorească
La vremea lui, tramvaiul cu abur sau tras de cai a revoluționat transportul în comun din marile orașe ale lumii. A căzut un timp în desuetudine, dar azi e considerat un mijloc de locomoție nepoluant și pitoresc.
Cu etaj și tras de cai
„Hei, tramvai, cu etaj și tras de cai“ – așa sună versurile binecunoscutului cântec interpretat de formația Phoenix. Istoria consemnează că primele tramvaie și-au făcut apariția în Statele Unite, în prima jumătate a secolului al XIX-lea. La vremea aceea, erau într-adevăr tractate de cai. Forma șinelor ducea însă la accidente frecvente. Înlocuirea lor cu altele, inventate de un francez, a condus la o siguranță mai mare a transportului în comun și la răspândirea tramvaiului în marile orașe ale Europei – Londra, Berlin, Paris, Milano. Mai rapide și mai confortabile ca omnibusurile (trăsurile cu mai multe locuri, folosite altădată în zonele urbane), tramvaiele rămâneau totuși costisitoare. Din acest motiv, tracțiunea mecanică s-a dezvoltat rapid și spectaculos.
Cu aburi sau cu aer comprimat
Începând cu 1873, au început să circule primele tramvaie cu aburi, apoi cele cu aer comprimat și cu apă supraîncălzită. Primele variante electrice au fost prezentate publicului anul 1881 – însă doar la expozițiile internaționale de profil. Pentru că alimentarea orașelor cu electricitate nu era încă bine pusă la punct, a mai durat câțiva ani ca să ia amploare transportul în comun total electrificat. Primul tramvai electric a fost dat în exploatare în 1885, la Sarajevo, pe atunci parte a Imperiului austro-ungar.