╚śtia╚Ťi cum au ap─ârut geamurile avioanelor ├«n form─â oval─â, nu p─âtrate   accidente care au dus la introducerea acestui model VIDEO jpeg

╚śtia╚Ťi cum au ap─ârut geamurile avioanelor ├«n form─â oval─â, nu p─âtrate - accidente care au dus la introducerea acestui model VIDEO

╚śtia╚Ťi c─â forma oval─â a geamurilor aeronavelor nu este o simpl─â alegere care ┼úine de design, ci de siguran┼úa zborurilor?! Ini┼úial, ferestrele erau p─âtrate, dar o serie de accidente tragice din istoria avia╚Ťiei moderne a dus la modificarea formei acestora.

├Än anii ÔÇś50, c├ónd progresele f─âcute ├«n domeniul avia┼úiei au dus la producerea de avioane comerciale tot mai performante, capabile s─â zboare mai repede ┼či s─â transporte mai mul┼úi pasageri, la altitudini tot mai mari, inginerii au sc─âpat din vedere au detaliu care s-a dovedit esen┼úial pentru siguran┼úa zborurilor.

Din moment ce corpul aeronavelor cu reac┼úie trebuia presurizat, iar cabinele s─â aib─â o form─â cilindric─â pentru a reduce diferen┼úa de presiune dintre aerul de la interior ┼či cel de la exterior, forma p─âtrat─â a ferestrelor s-a dovedit un adev─ârat c─âlc├ói al lui Ahile. Fiecare col┼ú al ferestrelor devenea un punct vulnerabil, iar acestea nu rezistau presiunii exercitate la altitudini ├«nalte.

screen shot 2012 05 25 at 9 58 10 am png png

Primele zboruri de linie efectuate de avioane cu reac┼úie au apar┼úinut aeronavelor companiei britanice Havilland Comet, pentru ca ├«n 1953 s─â aib─â loc trei accidente ├«n timpul c─ârora aviaonele s-au dezintegrat ├«n aer, incidente soldate cu moartea a 56 de persoane, noteaz─â publica┼úia ÔÇ×The IndependentÔÇŁ. Cel mai tragic a fost ├«n 10 Ianuarie 1954, c├ónd avionul companiei British Overseas Airways Corporation, zborul 781, operat de o aeronav─â Havilland DH.106 Comet 1, pe ruta Roma Londra a explodat ├«n aer ╚Öi s-a dezintegrat scufund├óndu-se ├«n Marea Mediteran─â ╚Öi ucig├ónd toate persoanele care se aflau la bord 29 de pasageri (din care 10 copii) si pe cei 6 membri ai echipajului.

de havilland comet 1 showing square windows jpg jpeg

Avioanele Comet aveau ferestre p─âtrate, un design obi┼čnuit ├«n anii ÔÇÖ50, iar ├«n urma investiga┼úiilor inginerii au descoperit probleme grave de structrur─â. La altitudini mari, din cauza diferen┼úei de presiune, for┼úa exercitat─â asupra fuselajului avionului era extrem de mare, iar ferestrele cedau. 

A┼ča s-a descoperit c─â ferestrele ovale suport─â mai bine for┼úa de presiune, acestea fiind prev─âzute ┼či cu "g─âuri de respira┼úie" (micile orificii care pot fi observate ├«n ferestrele avioanelor), care au rolul de a echilibra presiunea dintre straturile de sticl─â din care sunt fabricate geamurile.