Tunel Carol I FOTO CFR Infrastructură jpeg

Primul tunel feroviar urban din România, reabilitat la peste 100 de ani de la inaugurare

📁 Patrimoniu
Autor: Călin Gavrilaş
🗓️ 2 mai 2023

Inaugurat în anul 1900, tunelul a primit inițial numele „Carol I”, în cinstea Regelui Carol I al României și a fost tranzitat timp de aproape un secol.

Tunelul Palas (municipiul Constanța) sau Carol I, cum era denumit la inaugurare, în 1907, acum cunoscut de mulți drept Saligny, a fost primul tunel feroviar urban din România.

Construcția tunelului a durat cinci ani, în perioada 1895-1900, lucrările fiind realizate după planurile inginerului Anghel Saligny.

Tunelul a fost închis în 1992, ca urmare a inundațiilor din vara acelui an, care au provocat numeroase pagube, dar și din cauza degradării căptușelii construcției și a colmatării șanțurilor de scurgere.

Tunel reabilitat cu peste 500.000 de lei

CFR Infrastructură anunță că a fost semnat contractul de atribuire „Reabilitarea și electrificarea liniei CF 816 Palas – Port A, consolidare tunel km. 224+670 – 225+160 pentru a asigura al doilea acces feroviar în Portul Constanța – expertiză și DALI“

Câștigătorul licitației publicate pe platforma SEAP a fost desemnat SC ISPCF SA.

Valoarea contractului este de 534.310.00 lei cu TVA.

Tunelul va fi reabilitat (foto: CFR Infrastructură)
Tunelul va fi reabilitat (foto: CFR Infrastructură)

Tunel înclus în Patrimoniul Național

Intrarea se face dinspre Gara CFR Constanța, iar tunelul are o înălțime de 6 metri și o lățime de 10. În interior poate fi remontată o singură linie de cale ferată. Construcția traversează două cartiere, un bulevard cu șase benzi, trece pe lângă spitalul CFR și ajunge chiar în Portul Constanța.

Tunelul subtraversează calea ferată dublă 813 Constanța–Mangalia, DN 39 Constanța –Mangalia, străzi și diverse conducte de termoficare, gaze, canalizare, alimentare cu apă de pe teritoriul Municipiului Constanța.

Valentin Costea, consilier CFR Infrastructură: „Am demarat lucrarea de reabilitare și electrificare a acestei linii, și consolidarea tunelului. Am identificat avantaje și în ceea ce privește operatorii de exploatare portuară, prin reducerea timpilor de intrare și scoatere a vagoanelor de la descărcare."

Odată cu reabilitarea Tunelului Saligny, se va reface legătura între triajele de la periferia orașului și principala zonă de transport a cerealelor din Portul Constanța, iar CFR câștigă încă 12 kilometri de cale ferată.

Tunelul Palas este inclus în categoria lucrărilor de artă din Patrimoniul Național, prin soluția arhitectonică a portalelor și prin cea inginerească a secțiunii transversale, respectiv căptușeală integrală din zidărie de piatră de talie.

Plecând de la necesitatea asigurării unui al doilea acces feroviar în Portul Constanța Nord (stațiile Constanța Port Zona A, Constanța Port Zona B și Constanța Port Mol V), Sucursala Regionala C.F. Constanța a demarat în semestrul 2 din 2022, achiziția lucrării Reabilitarea și electrificarea liniei cf 816 Palas-Port A, consolidare tunel km.224+670/225+160 pentru a asigura al doilea acces feroviar în Portul Constanța – expertiză și DALI. La această dată, lucrarea este în faza de evaluare a ofertei depusă. Finanțarea se asigură de la bugetul de stat.

Citește mai multe amănunte pe adevarul.ro