Christina Verchere, CEO OMV Petrom: Proiectele din Marea Neagră, unul din motoarele de recuperare economică a României, după criza creată de COVID-19
Industria energetică, în principal cea de petrol și gaze, se confruntă cu o criză profundă provocată de efectele pandemiei. Cererea s-a diminuat,vânzările de carburanți au scăzut cu 30%, iar scăderea dramatică a prețului internațional al petrolului se adaugă provocărilor pe care sectorul, esențial pentru funcționarea întregii societăți, le are în față.
Lumea trece printr-o criză fără precedent. Cum vedeți impactul generat de pandemia de coronavirus asupra idustriei de petrol și gaze?
La nivel global, ne confruntăm cu o situație complet nouă și plină de provocări. Au trecut doar puține luni de la primele stiri despre Wuhan ca epicentru al epidemiei, iar viețile noastre s-au schimbat total. Este probabil pentru prima dată în istorie când vedem că oameni și guverne din toată lumea iau măsuri similare ca reacție împotriva răspândirii coronavirusului, de la măsuri de distanțare socială la carantină totală precum și eforturi comune și schimburi de informații utile în lupta cu pandemia.
Mai mult decât oricând, oamenii din toată lumea vorbesc aceeași limbă, care este solidaritatea: suntem în această situație împreună. Pentru că este o situație care ne afectează profund atât pe noi, ca indivizi, dar pune și o presiune enormă la nivel economic. Industria de petrol și gaze se confruntă cu o criză fără precedent, probabil cea mai gravă criză din ultimii 100 de ani. Pentru noi, ca industrie, există un efect triplu: gestionarea situației generate de pandemie și de măsurile de izolare în timp ce continuăm să asigurăm energie, la care se adaugă scăderea rapidă a prețurilor la țiței și scăderea drastică a cererii de produse petroliere. Într-o perioadă foarte scurtă de timp, am văzut cum prețul țițeiului a scăzut la cel mai mic nivel din ultimele două decenii, sub 20 de dolari pe baril.
Marile companii petroliere au anunțat deja măsuri care variază de la securizarea finanțărilor la reducerea investițiilor sau a costurilor. Raportările de până acum arată o reducere generală a investițiilor de aproximativ 25% comparativ cu estimările inițiale pentru 2020. Unele companii renunță la distribuirea de dividende către acționari și anunță viitoare reduceri de producției și concedieri. Mai mult, această criză a venit într-o perioadă în care exista deja o presiune asupra industriei generată de intensificarea reglementărilor în ceea ce privește reducerea emisiilor.
Care este impactul asupra OMV Petrom? Veți fi nevoiți să operați reduceri de costuri, având în vedere prețul scăzut al petrolului?
Avem un rol important în economia României, atât din punct de vedere energetic – deoarece asigurăm 40% din cererea de carburanți și gaze, dar și din punct de vedere economic, ținând cont de impozitele, investițiile și locurile de muncă pe care le generăm prin operațiunile noastre. Deși avem o experiență dovedită de gestionare a crizelor (cum a fost cea din 2008-2009 sau prețul scăzut al petrolului din 2014-2016) și un model integrat de business care s-a dovedit de succes, suntem afectați de aceleași trei provocări cu care se confruntă industria în întreaga lumea.
În primul rând, trebuie să protejăm sănătatea angajaților noștri, a clienților și a partenerilor noștri. Am învățat că, dacă vrem să rămânem în siguranță, trebuie să punem accent pe distanțarea socială ca măsură de protecție pentru sănătatea noastră. Nu am mai experimentat acest lucru niciodată. A trebuit să ne adaptăm rapid la un stil de viață și la un mediu de afaceri total opuse față de cele cu care eram obișnuiți, până de curând. Şi a trebuit să luăm aceste măsuri, în timp ce continuăm să asigurăm energia de care societatea are nevoie.
O parte din angajații noștri au trecut la lucrul de acasă, dar mulți dintre ei sunt pe teren, în zonele de producțiede țiței și gaze naturale, în rafinărie, la centrala electrică sau în benzinării. Pentru aceștia și pentru clienții noștri, am implementat toate măsurile recomandate de autorități precum acces la dezinfectanți și măști de protecție.
Cum este afectată activitatea OMV Petrom de scăderea masivă a prețului țițeiului?
Trebuie să reacționăm la scăderea abruptă a prețurilor la țiței care au atins niveluri minime record din ultimii 20 de ani. Așa cum am mai spus, marile companii petroliere din toată lumea și-au redus investițiile cu 25%, iar noi ne prioritizăm de asemenea investițiile și căutăm soluții pentru reducerea costurilor și optimizarea portofoliului. Nu e un lucru ușor în această industrie în care sondele nu pot fi oprite așa cum stingi un bec, în timp ce avem responsabilitatea de a continua să furnizăm energie pentru oameni.
Nu în ultimul rând, ne confruntăm cu scăderea semnificativă a cererii de produse petroliere. În urma carantinei generale impusă începând cu jumătatea lui martie, cererea de carburanți s-a redus semnificativ din cauza reducerii mobilității ceea ce a condus la o scădere de peste 30% a vânzărilor noastre cu amănuntul în a doua jumătate a lunii martie, precum și la ajustări a ratei de utilizare a rafinăriei la puțin peste 80%.
Veți fi nevoiți să operați reduceri de costuri, având în vedere prețul scăzut al petrolului?
Industriea de petrol și gaze este afectată grav de-a lungul întregului lanț valoric, de la producția de țiței și gaze, la rafinării și centrale electrice pe gaze, până la vânzările de gaze și produse petroliere. Am luat măsuri care sunt în linie cu răspunsul industriei și continuăm în această direcție, urmărind evoluțiile contextului și ținând cont de rolul nostru în România. Nu uităm insa că este momentul în care noi toți trebuie să contribuim în societate și să oferim sprijin acolo unde nevoie cel mai mult.
Am făcut acest lucru prin donația către Crucea Roșie, și cei de-acolo au toată admirația mea pentru rapiditatea cu care au cumpărat și distribuit echipamentele de testare către 10 spitale din Romania, sau prin acțiuni directe – și aici vreau să le mulțumesc echipelor noastre din retail care au împărțit mâncare și cafea mai multor spitale. De asemenea, în aceste vremuri dificile, ne aducem contribuția și în comunitățile în care operăm.
OMV Petrom lucrează la parametri normali sau există unele restricții ale activității? Mai țineți deschise benzinăriile?
Ne-am actualizat planurile de continuare a activității care iau în considerare diverse scenarii potențiale și lucrăm permanent să ne asigurăm că toate elementele sunt acoperite. Planurile de continuare a activității includ măsuri specifice pentru asigurarea funcționării operațiunilor noastre esențiale, ținând cont de etapele diferite ale situației generate de coronavirus. O echipă dedicată de management monitorizează zilnic situația și lucrează intens să țină sub control impactul asupra operațiunilor și infrastructurii critice. Activitatea în zonele de producție din Upstream, în rafinărie și în centrala electrică a fost organizată astfel încât să asigure continuitatea operațiunilor, implementând în același timp măsurile impuse de autorități. În ceea ce privește benzinăriile, ambele noastre rețele, OMV și Petrom, funcționează conform programului normal de lucru.
Ce măsuri ați luat pentru protejarea activității și a angajaților?
Oamenii reprezintă inima activității noastre și vreau să le mulțumesc tuturor colegilor mei pentru eforturile neîncetate pe care le depun în aceste vremuri pline de provocări. Peste șase mii din angajații noștri sunt pe teren și pentru a asigura electricitatea din case, spitale și afaceri, precum și carburanții pentru transport. Prioritatea noastră este să le protejăm sănătatea și siguranța. Implementăm măsuri stricte de igienă în toate unitățile noastre, dezinfectanți, mănuși și măști sunt disponibile pentru toți cei care au nevoie, în conformitate cu recomandările autorităților.
Pentru acei angajați care pot lucra de la distanță, am implementat lucrul de acasă. Folosim în mare măsură aplicații online și instrumente video și electronice pentru ședințe și pentru semnarea documentelor, asigurând astfel, pe cât de mult posibil, distanțarea socială. Cred cu tărie că este foarte important să rămânem conectați în această perioadă. Suntem obișnuiți să ne vedem unii cu alții, iar lucrul la distanță nu este un motiv să uităm cât de importantă este conexiunea umană. De aceea, îi încurajăm pe colegii noștri să păstreze legătura în fiecare zi prin intermediul tuturor instrumentelor IT de care dispunem.
Vă afectează măsurile anunțate prin ordonanță militară de a plafona prețurile carburanților?
Sperăm că perioada în care sunt impuse aceste măsuri excepționale va fi cât mai scurtă și că ne vom întoarce la mecanismele de piață liberă. Doar o piata libera poate asigura dezvoltarea sănătoasă a industriei, cu investiții pe termen lung, care vor ajuta economia României să revină la o creștere sustenabilă. Dacă ne uităm înapoi, vedem că, până la momentul plafonării temporare a prețului pentru benzină și motorină, prețul carburanților scăzuse cu aproape 20%. La începutul acestui an, am reflectat în preț eliminarea accizei suplimentare, iar, începând cu luna martie, am reflectat și scăderea cotațiilor la produsele petroliere, generată de contextul internațional.
Câte din prioritățile de investiții se vor schimba din cauza pandemiei?
Ne confruntăm cu un context foarte volatil care necesită o calibrare continuă și rapidă și avem nevoie să înțelegem mai bine direcția spre care se îndreaptă lumea în timp ce ne adaptăm planurile în consecință. Ne vom concentra pe implementarea deciziilor corecte pentru a ne proteja oamenii și operațiunile, în timp ce vom continua să oferim energie consumatorilor. Datoria noastră este să ne asigurăm că furnizăm energia de care are nevoie România și că există suficientă energie pentru locuințe, spitale și afaceri. Acest lucru nu se va schimba.
Care sunt perspectivele pentru investiția în Marea Neagră în aceste noi circumstanțe?
Credem cu tărie că proiectele din Marea Neagră pot reprezenta unul din motoarele pentru recuperarea economică a României, după criza generată de coronavirus. Este o oportunitate unică, unul din puținele proiecte majore de investiții din sectorul privat care este gata să înceapă. Deblocarea investițiilor în Marea Neagră înseamnă noi locuri de muncă, venituri suplimentare la buget și gaze naturale pentru România. Cu toate acestea, dispunem de un timp limitat pentru a transpune acest proiect în realitate și avem nevoie de pași concreți către un cadru fiscal competitiv și stabil. Așa cum am mai spus, este nevoie de modificări ale legii offshore pentru înlăturarea barierelor ce stau în calea proiectelor din Marea Neagră. Nu ne permitem să așteptăm la infinit, și nici România.
Care este situația în privința parteneriatului cu ExxonMobil, în urma anunțului de retragere a companiei americane din proiectul Neptun Deep?
Nu s-a schimbat nimic în ceea ce privește joint venture-ul. ExxonMobil este în prezent operatorul.
Credeți că economia își va reveni rapid după pandemie sau vă așteptați la o perioadă lungă de criză?
Această pandemie afectează deja viețile a milioane de oameni din întreaga lumea și vedem că toate sectoarele economic, de la retail la linii aeriene, de la restaurante la energie, resimt efectele acestui context fără precedent. Viața așa cum o știm s-a schimbat drastic, iar economiile sunt sub presiune, fără a putea ști durata exactă a acestei crize. Sperăm cu toții la revenirea creșterii economice, dar nu putem prezice în acest moment cum va arăta comportamentul de consum.
Ce este sigur este că, din cauza pandemiei de coronavirus, economia globală a intrat într-o perioadă caracterizată de schimbări profunde. Rezultatul va depinde foarte mult de măsurile pe care le vor lua guvernele și companiile împreună pentru stimularea revenirii economiei. La nivel de asociație a industriei, deja am început să investigăm proiecte și propuneri care pot sprijini recuperarea economiei, fără a pune presiune pe bugetul de stat.
Pot deveni petrolul și gazele naturale un nou motor pentru dezvoltarea economică pentru România în condițiile tranziției spre producția de energie din resurse nepoluante?
Voi spune fără ezitare: sectorul românesc de petrol și gaze are potențial de a deveni un motor extrem de puternic pentru revenirea economică. România beneficiază de o istorie extraordinară în producția de țiței și gaze și acest lucru trebuie să continue. Industria energetică generează o parte importantă din PIB-ul României, cu mii de angajați, investiții la scară largă, la care se adaugă impozite și efectul de multiplicare. În ultimii 20 de ani, am lucrat în industria de petrol și gaze în diverse locuri din lume.
Ştiu că această țară beneficiază de o oportunitate pe care puține țări din lume o au: resursele de gaze din Marea Neagră. Ele sunt resurse descoperite și evaluate care stau la baza securității energetice a României și care vor alimenta creșterea multor altor industrii, pe orizontală. În plus, investițiile necesare pentru deblocarea investițiilor în Marea Neagră înseamnă beneficii pentru România în ceea ce privește locuri de muncă și impozite.
Potrivit unui studiu independent efectuat de Deloitte în 2018, proiectele potențiale din offshore pot genera venituri anuale la bugetul de stat de aproximativ 1,2 miliarde de dolari, luând în considerare efectul de multiplicare în economie. Să nu uităm, de asemenea, că gazele naturale sunt cruciale în lupta împotriva schimbărilor climatice. Gazele naturale contribuie nu numai la o energie curată dar și la un transport mai curat sau la o agricultură mai curată. Toate acestea se pot traduce într-un un model de dezvoltare mai curat și eficient din punct de vedere economic.
Industria petrolieră din România a fost și este o parte semnificativă a economiei românești, cu toate că în prezent relevanța ei în plan global ca producător este mică în raport cu poziția fruntașă ocupată la începutul secolului al XX-lea în rândul producătorilor și exportatorilor mondiali de petrol. Cu toate acestea, istoria petrolului în România este un prilej de mândrie națională, grație premierelor mondiale care au avut loc în spațiul românesc.