Istoria Prima TV, 17 ani de televiziune: povestea merge mai departe

📁 Istorie recentă
Autor: Redacția
🗓️ 17 decembrie 2014

Finalul de an este o perioadă bună pentru bilanţuri. Pentru postul Prima TV, această lună înseamnă, totodată, o aniversare. Astăzi se împlinesc 17 ani de când televiziunea Prima a apărut în peisajul media românesc. De-a lungul anilor, postul a adus publicului formate internaţionale care au înregistrat recorduri de audienţă, emisiuni-concurs, reality-show-uri, dar şi campanii sociale.

Postul Prima TV apărea pe 17 Decembrie 1997, după ce prelua o televiziune locală.Evenimentul de lansare a postului Prima TV a avut loc la Palatul Parlamentului. Primele studiouri au fost la demisolul Politehnicii. Invetiția inițială a fost de 20 de milioane de dolari.

La momentul acela Prima TV se alătura canalelor românești existente Antena 1, Pro TV si bineinteles TVR 1, TVR 2. Faptul că aducea mai multă diversitate în peisajul media, făcea în așa fel încât să crească și mai mult competiția. 

Povestea postului a început pe 17 decembrie 1997, când Prima TV, un post cu acoperire naţională, aducea un suflu nou în audiovizualul românesc, prin programele de divertisment concepute după modelul reţetelor occidentale de succes, primele ştiri ale serii şi talk-show-uri pe teme economice, politice şi sociale.

Grila postului a fost mereu adaptată cerinţelor publicului, iar acesta a fost criteriul de care s-a ţinut cont tot timpul. Fără să omită producţiile „grele“, Prima TV a mizat de-a lungul anilor pe programele de divertisment, care au obţinut numeroase premii de televiziune. 

În perioada1997-1998s-au lansat Ştirile Focus -cu  Simona Bălănescu, Vlad Ionescu şi Cristina Toader-, dar şi talk-show-ul „Starea de veghe“, în care jurnaliştii de renume dezbăteau marile probleme ale României şi abordau cele mai sensibile subiecte ale societăţii.

În 1999, „Nadine show“-o adaptare a emisiunii lui Jerry Springer-îşi propunea să schimbe mentalităţi şi să spargă barierele impuse de convenţional. În acelaşi an, publicul a putut urmări noi emisiuni precum „Apel de urgenţă“ şi „Dimineaţa pe plajă“, cu Iulia Frăţilă şi Vlad Ionescu.

Cronica Cârcotaşilor, entertainment şi satiră

Anul 2000a însemnat debutul unora dintre cele mai iubite emisiuni lansate vreodată în România, show-uri care au înregistrat recorduri de audienţă:„Vrei să fii miliardar?“, cu Virgil Ianţu, şi „Cronica Cârcotaşului“, cu Şerban Huidu.

Virgil Ianţu la „Vrei să fii miliardar?” FOTO Prima TV

Emisiunea de cultură generală a cucerit rapid publicul din România, atât prin format, cât şi prin premiile atractive. Iar divertismentul diferit promovat de Şerban Huidu, care a îmbinat entertainmentul cu satira, a avut rapid adepţi în rândul telespectatorilor. Anul 2000a adus, însă, la Prima TV, multe alte producţii interesante:„Obiectiv“, o emisiune în care Carmen Avram trecea prin filtrul jurnalistic întâmplări din viaţă de zi cu zi, „Impact“, în care Adriana Mariş şi Cabral prezentau reportaje realizate pe marginea unor subiecte de interes (vindecări miraculoase, animale în situaţii extreme etc), „Stil“, un show în care Andreea Raicu şi invitaţii săi, stilişti de renume, îşi propuneau să-i ajute pe telespectatori şi pe participanţii la emisiune să-şi definească propriul stil, dar şi „Sex cu Nadine“, în care se discutau subiecte până atunci tabu pentru publicul din România. 

Cronica Cârcotaşilor cu Şerban Huidu şi Mihai Găinuşă FOTO Prima TV

În 2001, Şerban Huidu a dublat umorul şi ironiile alături de Mihai Găinuşă, la „Cronica Cârcotaşilor“, care a devenit cea mai premiată emisiune de entertainment din România, iar Virgil Ianţu a adus publicului un alt show de mare succes, „Copiii spun lucruri trăsnite“. Alte producţii lansate la Prima TV în acest an au fost „Strada milion“, cu Ovidiu Cuncea şi Marius Drogeanu, „Music Star“, cu Nadine şi Iulia Frăţilă, dar şi „Vară fără limite“, emisiune prezentată de Adriana Mariş şi Cabral, un real life show în premieră absolută în România, în cadrul căruia 32 de participanţi erau filmaţi 24 de ore din 24.

În  2002, personalităţi din lumea artistică, sport, televiziune şi politică îmbrăcau pentru o zi uniforma de şcoală la o oră neobişnuită de dirigenţie moderată de Andreea Raicu, în emisiunea „Reuniunea de clasă“.

Nadine şi Cabral FOTO Prima TV

„Banc Show“, cu Nadine şi Cabral, aducea publicului cele mai bune bancuri, iar primul soap-opera românesc, „În familie“, lansa tineri actori talentaţi. Serialul avea în prim-plan un grup tineri care s-au cunoscut în căminele studenţeşti din Bucureşti, pe care viaţa i-a dus pe drumuri diferite, dar care au rămas prieteni. Printre protagonişti se numărau Adrian şi Adriana Titieni, Clara Vodă, Cătălina Niculae, Andrei Aradits, Cosmin Seleşi şi Denis Ştefan.

Revoluţia „Big Brother“

În 2003s-au lansat „Mircea şi Oreste Show“, dar şi emisiunea de investigaţii „Reporter incognito“, precum şi talk-show-ul „ Cu Irina la cafea“, prezentat de Irina Schrotter. „Ce vor fetele?“, o emisiune prezentată de Andreea Raicu, din juriul căreia făceau parte Ada Teslaru, Monica Tatoiu şi Cristina Stamate, scotea „la apel“ bărbaţi celebri, care erau supuşi unor teste complicate, dar şi amuzante, pentru ca apoi să fie evaluaţi de juriu.

Însă cel mai mare show al anului 2003în România a fost, incontestabil, „Big Brother“, prezentat de Andreea Raicu şi Virgil Ianţu. Formatul internaţional care înregistrase recorduri de audienţă în străinătate venea acum şi în România. 12 oameni care nu se cunoşteau între ei au convieţuit într-o casă cu 27 de camere de filmat şi 70 microfoane, timp de 13 săptămâni. Fratele cel mare le împărţea sarcinile zilnice şi îi urmărea peste tot, în dormitor sau chiar la duş. O concurentă pudică este celebră pentru că a găsit o modalitate ingenioasă de a face baie:cu pelerină. Câştigătorul primului sezon, Soso, a plecat acasă cu premiul de 75.000 de euro.

În 2004a debutat „Trăsniţi în NATO“, cel mai longeviv sitcom românesc, iar Virgil Ianţu făcea o incursiune în lumea anilor ’70 cu „70 SHOW“. „Capital TV“, o emisiune economică moderată de Adrian Bucur, prezenta, în premieră pentru acest tip de producţii, reportaje inedite, filmate cu cameră ascunsă.

Părinţii care aveau copii-problemă au găsit soluţia în 2005, atunci când a apărut „Super Nanny“ Irina Petrea. Iar Ernest îi deconspira pe cei care îşi înşelau partenerii în show-ul cu mari audienţe „Trădaţi în dragoste“.

De la „Megastar“, la „Cireaşa de pe tort“ şi „Regina Cumpărăturilor“

În anul 2006se lansa „Megastar“, un show prezentat de Andreea Raicu, după un format internaţional de succes, care permitea publicului să aleagă câştigătorul. Cătălin Josan este unul dintre câştigători.

„Am nostalgia unui astfel de format ca «Megastar» sau ca «Big Brother» pentru că aceea este televiziunea cu care eu sunt obişnuită. M-am bucurat foarte tare când am făcut finala «Miss fata de la ţară», care a fost transmisă în direct“, a declarat Andreea Raicu într-un interviu acordat ziarului „Adevărul“.

„Mondenii“, adică Mirela Zeţa, Andreea Grămoşteanu, Mihai Bendeacşi Dragoş Stoica, aduceau şi ei un suflu proaspăt în comedia românească, în timp ce stilul şi rafinamentul erau „predate“ de Doina Levintza. „Levintza prezintă“ este nu numai un reper în istoria recentă a modei, ci şi o sursă de informaţii din domenii colaterale. Alte emisiuni lansate în acest an sunt „Sport, Dietă şi o vedetă“, cu Forentina Opriş, dar şi „Poliţia în acţiune“, în care Cristian Sabbagh îşi propunea să dezvăluie culisele muncii de poliţist. 

Între 2007 şi 2008s-au lansat emisiuni precum „Te crezi mai deştept“ (cu Virgil Ianţu), „Nuntă în 48 de ore“ (cu Letiţia Beraru), „Interviurile Cristinei Ţopescu“, dar şi „Teo Live“ (cu Teo Trandafir).

Anul 2008a însemnat şi debutul emisiunii „Cireaşa de pe tort“, în care vedetele care gătesc trec prin „furcile caudine“ ale simpaticului Horia Vîrlan. În 2010, publicul se delecta cu un concurs ale cărui protagoniste erau tinere din satele româneşti. „Miss fata de la ţară“, un show prezentat de Andreea Raicu, s-a bucurat de succes şi în străinătate, formatul fiind achiziţionat în 11 ţări.

În

se lansa „Iubiri secrete“, prima reality-telenovelă din România, iar anul

aducea show-urile „Mi-s băiatul de la ţară“ şi „Podul lui Finţescu“. Printre cele mai noi producţii care au cucerit publicul Prima TV se numără emisiunile „Regina Cumpărăturilor“, prezentată de Andreea Raicu, şi „Killer Karaoke“ cu Ştefan Stan, lansate chiar în

.

În 2014 umorul a făcut diferenţa în „Epic Show“, „Ştirile Times New Roman“ şi „Mondenii“, acesta din urmă transmis, în premieră, în direct, alături de invitaţi speciali precum Smiley, Cornel Ilie şi Loredana. Chiar dacă grila s-a axat pe divertisment, subiectele importante şi anchetele nu au lipsit, fiind abordate în emisiuni precum „Dosarele DNA“.

Pe de altă parte, Diana Bart şi  Alexandru Constantin au dezbătut declaraţiile vedetelor în emisiunea „Click!“, aceeaşi prezentatoare aducând savoarea preparatelor cu gust, în fiecare zi de sâmbătă“, la „Click! Poftă bună“.

Una dintre constantele postului rămâne emisiunea „Schimb de mame“, ajunsă în prezent la sezonul cu numărul 20. Reality-show-ul care aduce în prim plan experienţele trăite de soţiile-mame care au curajul să facă „schimb de vieţi“ timp de şapte zile, a captivat inimile a milioane de români, fiind unul dintre cele mai longevive show-uri de gen din ţară.

Divertismentul continuă să se scrie la Prima TV, iar postul rămâne un punct de reper în peisajul media din România.

Odată cu aniversarea celor 17 ani de existenţă, Prima TV lansează o aplicaţie dedicată. Fanii sunt invitaţi la petrecere alături de vedetele postului, Diana Bart şi Alexandru Constantin, prezentatorii „Click!“, bucătarul Horia Vîrlan, Andreea Fried, de la „Focus“, „Cârcotaşii“ Ioana Petric şi Alex Bogdan sau „Trăsniţii“, moment în care îşi vor putea crea filmuleţe personalizate alături de acestea.

Mecanismul aplicaţiei este simplu. Utilizatorii de Facebook trebuie să acceseze site-ul 17ani.primatv.ro, unde îşi vor putea selecta vedetele preferate şi trei prieteni cu care să împărtăşească experienţa aniversară Prima TV. Aplicaţia va genera apoi, automat, un clip personalizat pe care îl vor putea posta pe pagina personală de Facebook.

Mai multe