ISJ Harghita: elevii desenează cu trupurile lor harta Ungariei Mari pe asfalt? Nu-i problemă!
După ce elevii liceului Pallo Imre din Odorheiu Secuiesc au desenat cu trupurile lor harta Ungariei Mari pe asfalt, anul acesta, în data de 4 iunie, iar presa a relatat despre asta, societatea civilă românească s-a scandalizat pentru scurt timp, după care subiectul a fost abandonat, fără o continuare logică.
Citeste aici Cum sunt educati copiii maghiari contra constitutiei României
Dar pentru ca zicala românească: „Orice minune ține trei zile” să nu mai fie o realitate care să strivească orice speranță de mai bine, ne-am gândit să întrebăm dacă autoritățile îndrituite și-au exercitat obligația de a investiga cauzele acestei manifestări, ce sare bine dincolo de limitele normalului, și dacă s-au preocupat ca normalul să redevină normal, iar tinerii să nu mai fie utilizați pe post de „fâșii de graniță” revizionistă. Ce semnifică ziua de 4 iunie? Este ziua în care organizațiile extremiste maghiare, așa cum este Mișcarea de Tineret 64 de Comitate / HVIM (care de anul acesta a fost interzisă de înalta Curte de Casaţie şi Justiţie pe teritoriul României întrucât proferează o simbolistică fascistă şi antisemită ) „comemorează” semnarea Tratatului de la Trianon și blamează unirea Transilvaniei cu România, prin depunerea unor coroane la statui/pietre funerare care simbolizează revizionismului maghiar din Transilvania. Este ziua în care organizaţii extremiste din Ungaria şi extensiile lor din România orchestrează acţiuni publice prin care cer anularea prevederilor Tratatului şi revenirea la graniţele Ungariei Mari, cele dinainte de anul 1918.
Așa că i-am întrebat pe cei de la Ministerul Educației și pe reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Harghita care au fost măsurile adoptate pentru intrarea în normalitate şi renunţarea la organizarea unor acţiuni cu tentă extremistă în incinta unei unităţi şcolare de învăţământ.
Cel mai mult ne-a surprins poziţia Inspectoratului Școlar Județean Harghita, care a răspuns că Liceul Pallo Imre din Odorheiu Secuiesc a colaborat cu un liceu de artă din Ungaria în cadrul unui proiect intitulat „Împreună și pe drumurile artei / 2018”. Toate bune și frumoase, până aici: proiectul are un titlu generos și frumos, Ungaria este un stat european, membru UE și NATO, cu locuitori onești și muncitori, existând reciproc lucruri pe care le putem învăţa unii de la alţii. Este normal ca elevii minoritari să aibă activități în comun cu elevi din statul-mamă, atât timp cât acestea nu încalcă normele legale și morale și mai ales nu duc la învrăjbire. Ni se mai spune că: „La activitatea desfășurată în data de 4 iunie 2018, parte a proiectului mai sus menționat, au luat parte 30 de elevi și trei profesori din școala din Ungaria, respectiv 18 elevi de la specializarea arte plastice și 3 profesori de arte plastice vizuale de la Liceul de Arte ,,Dr. Pallo lmre" din Odorheiu Secuiesc. La ora desfășurării activității, elevii implicați (din clasele lX-Xl) au avut ore de arte plastice. Fiind vorba de școli de arte, produsul acestui proiect a fost desenarea unei hărți cu teritoriile în care actualmente trăiesc comunități însemnate de maghiari. Aceste hărți au fost realizate cu o tehnică numită LandArt, fiind marcate localitățile de unde provin elevii școlilor partenere și drumul care leagă aceste localități.
Poziţia integrală a ISJ Harghita o găsiţi aici
La o primă vedere, superficială, nu ar fi nimic rău într-o manifestare artistică. Însă, pentru cine cunoaşte puţină istorie, lucrurile devin destul de grave. În primul rând, ISJ Harghita se face că nu observă câtuşi de puţin coincidenţa datei la care acest proiect s-a desfăşurat în şcoala din Odorheiu Secuiesc. În aceeaşi zi în care, dincolo de porţile şcolii, membrii unor organizaţii revizioniste ungare şi maghiare solicitau anularea Tratatului de la Trianon! Practic, prin acest răspuns, IȘJ Harghita nu face decât să inducă în eroare opinia publică, concluziile fiind înlocuite cu niște „petarde argumentative”, menite a devia atenția de la ceea ce se cam întâmplă cu adevărat.
Dacă s-a dorit desenarea unei hărți cu „teritoriile în care actualmente trăiesc comunități însemnate de maghiari”, de ce nu s-au redat grafic hărțile Canadei sau Australiei, unde, conform datelor, trăiesc azi comunități de maghiari mult mai mari decât în Voievodina (Serbia), Transcarpatia (Ucraina) sau Ținutul Mura (Slovenia), toate foste regiuni ale Ungariei din timpul Imperiului Austro-Ungar? De ce trebuie un elev să își asume postura de piesă într-o coregrafie cu vădite semnificații de-a dreptul revizioniste? Oare acesta este rolul proiectului iniţiat cu şcoala din Ungaria? Vorbim aici de artă sau vorbim de încercarea perfidă de a inocula, indirect, în mintea unor tineri copii idei şi concepte proferate de organizaţii extremiste interzise pe teritoriul României?!
Ceea ce este la fel de grav este faptul că o poziţie similară a ISJ Harghita a fost trimisă, anterior, şi jurnalistului Iosub Robert de la ziarharghita.ro. Cititi si raspunsul inspectoratului scolar
Şi culmea că, mai nou, nu doar organizaţiile extremiste ungare proferează asemenea idei. Pentru cine ar crede că exagerăm, este suficient să ne referim la declaraţia vicepremierului Ungariei, Semjen Zsolt, făcută în cursul aceleiaşi zi de 4 iunie când s-a lansat într-un atac murdar la adresa României, susţinând că Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia (01.12.1918) nu are valoare juridică, insinuând că unirea Transilvaniei cu România este lipsită de legitimitate.
Detalii despre poziţia vicepremierului Ungariei găsiţi aici.
Nu cumva însăși implicarea și utilizarea fizică a elevilor în acest demers simbolic, de marcare a graniţelor Ungariei Mari, este de natură să spună clar care este opinia conducerii școlii în această chestiune, arătând practic elevilor că zona în care se află face parte din Ungaria și nu din România? Oare modul derizoriu în care IȘJ Harghita motivează demersul nu face altceva decât să întărească elevilor ideea că inițiativa conducerii liceului și a profesorilor, venită într-o zi resuscitată de organizația extremistă și revizionistă HVIM și de altele asemenea ei, este una legitimă și care ar trebui perpetuată și la un alt nivel, iar elevii și cetățenii români sunt cei care stau în calea realizării unui astfel de „vis”? Tineri vulnerabilizați de astfel de idei sunt exact materialul de care au nevoie organizațiile extremiste din întreaga Europă, din care un activism aparte o arată cele maghiare, care în urmă cu 12 ani voiau să incendieze, în Budapesta, instituţii importante ale Ungariei...
Poziţia Ministerului Educaţiei Naţionale, deşi seacă, este una mai încurajatoare şi ne face să sperăm că lucrurile nu vor fi lăsate chiar aşa. Astfel, ministerul de resort ne informează că reprezentanţi ai corpului de control au efectuat un control în perioada 23 - 26 iulie 2018, la Liceul de Arte „Dr Pallo Imre” din Odorheiu Secuiesc, având ca obiect verificarea activităților desfășurate în respectiva unitate de învățământ în data de 4 iunie 2018. În aceeaşi poziţie, se menţionează că acest control al MEN nu este încă finalizat, urmând ca redacţiei noastre să îi fie puse la dispoziţie concluziile și măsurile stabilite de comisia de control.
Iată ce răspunsuri am primit de la MEN, după o perioada destul de lungă (solicitarea a fost facut in 28 iunie, inregistrata abia in 2 iulie si raspunsul a venit intr-un final pe 7 August!)
A fost efectuat un control la Liceul ”Pallo Imre” din Odorheiu Secuiesc, şi dacă da, care au fost rezultatele acestuia și ce măsuri s-au dispus?
Corpul de Control al Ministerului Educației Naționale (MEN) a efectuat un control, în perioada 23 - 26 iulie 2018, la Liceul de Arte „Dr Pallo Imre” din Odorheiu Secuiesc, având ca obiect verificarea activităților desfășurate în respectiva unitate de învățământ în data de 4 iunie 2018.
S-a sesizat faţă de această situaţie Inspectoratul Şcolar Județean Harghita, şi dacă da ce măsuri s-au dispus la acest nivel?
La solicitarea Instituției Prefectului - Județul Harghita, Inspectoratul Școlar Județean Harghita a numit, prind Decizia nr. 430/13 iunie 2018, o comisie de cercetare care s-a deplasat la unitatea de învățământ anterior menționată unde a avut discuții cu conducerea acesteia, a luat declarații scrise de la reprezentanții școlii și de la cadrele didactice implicate, verificând în același timp documentele existente la nivelul școlii. Concluziile raportului ISJ Harghita pot fi solicitate instituției în cauză.
Care sunt persoanele implicate în organizarea activităților de marcare a graniţelor Ungariei Mari?
A se vedea răspunsul la întrebarea nr. 2.
Cum se raportează Ministerul Educaţiei Naţionale la manifestările de acest gen, organizate de profesori plătiţi din bugetul de stat, care au un vădit caracter neconstituțional?
Raportul aferent controlului efectuat de MEN nu este finalizat în acest moment. Ulterior aprobării de către ministrul Educației Naționale, conform procedurilor specifice, vă vom pune la dispoziție concluziile și măsurile stabilite de comisia de control.
Vom reveni cu noi date pe acest subiect.