Gara din Hunedoara, pustie la 140 de ani de la inaugurarea căii ferate din oraș
Una dintre cele mai vechi căi ferate din România, între orașele Hunedoara și Simeria, a fost deschisă circulației trenurilor în vara anului 1884. La 140 de ani de la inaugurare, trenurile de călători nu mai pleacă din Hunedoara.
Calea ferată Hunedoara - Simeria a împlinit, zilele trecute, 140 de ani de la inaugurare, însă vremurile în care trenurile de călători care porneau și soseau la Hunedoara erau pline, iar liniile secundare erau aglomerate de vagoane de marfă, au apus.
Acum, cei care mai ajung pe traseul feroviar din Hunedoara găsesc calea ferată acoperită de vegetație și unele din instalațiile sale electrice smulse și distruse de hoți. Mai multe anexe CFR au fost devastate, iar unele din vechile linii secundare de cale ferată au fost dezafectate și extrase, pentru a nu cădea pradă și ele hoților.
Calea ferată Hunedoara - Simeria, pustie
Puțini localnici mai ajung pe peroanele pustii ale gării din Hunedoara, aglomerată în anii de comunism, în care combinatul siderurgic Hunedoara funcționa la capacitate maximă.
„Atunci era o rută directă între Hunedoara și Iași, iar alte trenuri porneau de aici spre Craiova și București, spre Cluj-Napoca și Sighetul Marmației, ori spre Timișoara și Arad. Bineînțeles, toate trenurile treceau prin nodul feroviar Simeria, iar unele legături erau extrem de proaste, Simeria era singura direcție spre care porneau din gara Hunedoarei. Mulți localnici foloseau trenurile pentru a ajunge în combinat, la oțelărie și laminoare, dar odată ce secțiile sale s-au închis rând pe rând, gara a devenit și ea tot mai pustie”, își amintește un fost angajat al combinatului.
Din 2018, niciun tren nu a mai plecat din gara Hunedoarei, capăt de linie pe ruta feroviară care lega municipiul de nodul feroviar Simeria.
Calea ferată Hunedoara - Simeria a fost inaugurată în 1884 și este una dintre cele mai vechi rute feroviare din România. A fost dată în folosință odată cu inaugurarea Uzinelor de Fier din Hunedoara, în iunie 1884.
„În ziua de 25 a lunii curente, oraşul Hunedoara şi împrejurimile sale s-au pregătit pentru o triplă sărbătoare. Am invitat pe iubitul nostru deputat ca în această zi să prezinte dare de seamă în faţa alegătorilor. La noile furnale a fost anunţată prima destupare şi turnare şi în final sosirea primului tren Simeria – Hunedoara. Au sosit oaspeţi dornici de a vedea şi de a petrece, trăsură după trăsură, nu numai din apropierea Hunedoarei, dar şi din Deva şi Orăştie”, informa ziarul Hunyad, în 1884.
Ruta de 16 kilometri a fost construită pentru a lega orașul și Uzinele de Fier Hunedoara și nodul feroviar Simeria, aflat pe magistrala Arad – Alba Iulia, care traversa Valea Mureșului, legând vestul de centrul Transilvaniei.
Din anii ’50, în completarea căii ferate, au fost construite numeroase linii industriale necesare combinatului siderurgic, cu o lungime totală care depăşea 150 de kilometri. În 1984, calea ferată Hunedoara - Simeria a fost electrificată. Tot atunci a fost construită și gara din Hunedoara.
Clădirea stației CFR se distinge atât prin arhitectura sa, cât şi prin cele două fresce din holul principal, pictate de Paul Miracovici, care redau munca în oţelăriile Hunedoarei şi sărbătoarea localnicilor, trezind nostalgii hunedorenilor.
Gara din Hunedoara cuprindea aproape 30 de spaţii, avea un restaurant, două săli de aşteptare, iar în jurul ei câteva baruri şi terase îi primeau pe navetiştii combinatului siderurgic.
După 1990, numărul călătorilor cu trenul a scăzut vertiginos, iar în ultimii ani înainte ca traficul feroviar să fie suspendat pe linia Hunedoara – Simeria, trenurile circulau aproape goale între cele două oraşe. În februarie 2018, clădirea a fost pusă sub lacăt, iar circulaţia trenurilor de călători pe ruta Hunedoara – Simeria a fost suspendată.
Vezi mai multe fotografii pe adevarul.ro