Cea mai veche epavă intactă din lume, descoperită în Marea Neagră
O navă grecească, veche de peste 2400 de ani, a fost descoperită în Marea Neagră, de o echipă de cercetători. Descoperirea uimitoare a fost făcută în octombrie 2018, ambarcațiunea fiind declarată oficial cea mai veche epavă intactă din lume, scrie www.thetimes.co.
Acest tip de navă, destinată transportului de mărfuri, seamănă izbitor cu acele corăbii pictate în scop decorativ pe vasele ceramice grecești, în care se transporta vinul. Și totuși, este foarte probabil să fie vorba despre galeră feniciană, având în vedere că aceștia au fost primii navigatori care au ajuns în Marea Neagră din Mediterana.
„Atunci când ROV [vehiculul cu telecomandă] se scufundă puteți vedea această navă atât de bine conservată, aproape perfect. Pare că revine de undeva din timp. Este ca o altă lume”, a declarat Helen Farr pentru BBC.
Găsită la mare adâncime, la sub 2000 de metri, acolo unde nici scafandrii echipați cu aparatură modernă nu pot ajunge, nava s-a conservat extraordinar de bine în lipsa oxigenului.
Marea Neagră este plină de epave. Scafandrul constănțean Pascale Roibu a cercetat adâncurile Mării Negre și a descoperit mai multe urme ale trecutului. Prima corabie pe care a văzut-o aici, în dreptul oraşului Eforie, a fost în noiembrie 2010. De fapt, erau resturile unei ambarcaţiuni din lemn, lungă de 14 metri, dotată cu piroane de bronz. „E un mister cum de a rezistat atâta timp ţintuită pe fundul stâncos al mării, la o adâncime atât de mică, unde hula mătură totul în calea ei“, afirmă scafandrul. Roibu este convins că există epave naufragiate în zona Cazinoului din Constanţa, ştiut fiind faptul că era locul de acostare al ambarcaţiunilor, în perioada vechiului oraş grecesc Tomis.
La scufundări, Pascale Roibu a găsit în zona cazinoului o mulţime de ancore, din cele mai vechi timpuri şi până în perioada modernă, fragmente de amfore greceşti şi romane, bucăţi de marmură din fostele sculpturi antice.
„Am găsit ancore de piatră, primul model folosit de oameni la începuturile navigaţiei, ancore alcătuite din plumb şi lemn, din perioada antică, dar şi ancore de fier cu două braţe, din perioada medievală“, enumeră Pascale Roibu.
Citește mai multe amănunte pe adevarul.ro