Calea ferată dispărută, din Munții Metaliferi

📁 Călătorii în istorie
🗓️ 15 decembrie 2023

S-au împlinit 36 de ani de la inaugurarea căii ferate Deva-Brad, o magistrală feroviară din județul Hunedoara construită în aproape jumătate de secol, dar care a funcționat pe întreg traseul doar zece ani.

În 11 decembrie 1987, fostul președinte comunist Nicolae Ceaușescu a fost pasager în primul tren care a circulat de la Deva la Brad, calea ferată din Munții Metaliferi, de 36 de kilometri, la care lucrările au început la sfârșitul anilor ’30.

Proiectul căii ferate din Hunedoara a fost prezentat ca parte a unei magistrale feroviare de importanță strategică ce traversa Carpații, pentru a lega orașele din sudul României de cele din nord-vestul țării.

Cinci decenii de lucrări la CF Deva-Brad

Prima etapă a construcţiei CF Deva-Brad a durat şapte ani, din 1939 până în anul 1946, fără a fi realizat complet vreun tronson.

Mii de oameni, români, evrei și prizonieri sovietici au muncit la amenajarea terasamentelor dintre Deva şi Stoieneasa, de 14 kilometri, şi Brad-Dealul Fetii, de șapte kilometri. Lucrările la calea ferată Deva-Brad au fost reluate la mijlocul anilor ’50.

În 1961 a fost inaugurat tronsonul Brad-Dealul Fetii, unde funcţiona o exploatare minieră, iar în vara anului 1963 a fost dat în folosinţă tronsonul Deva - Crăciuneşti, necesar pentru racordarea feroviară a carierei de calcar de la Crăciuneşti.

A treia etapă de construcţie a CF Deva-Brad a fost şi cea mai dificilă. Lucrările au fost reluate în 1 martie 1979, pe tronsonul Stoieneasa-Dealul Fetii, de 14 kilometri, şi finalizate în 1987.

Primele trenuri de marfă au circulat pe ruta feroviară în vara anului 1987, iar primul tren de călători a tranzitat Munții Metaliferi în 11 decembrie 1987.

Citește mai multe amănunte pe adevarul.ro

Mai multe