
Ciorba trădării sau ciudata poveste a bucătarului fiert de viu din ordinul lui regelui Henric al VIII-lea
În istoria plină de excese și capricii a regelui Henric al VIII-lea, execuțiile regale au devenit aproape un reflex al puterii absolute. Cunoscut pentru cele șase soții și pentru despărțirea de Roma, suveranul Angliei nu a ezitat să recurgă la spânzurătoare, secure sau chiar... oală cu apă clocotită pentru a-și afirma voința. Însă unul dintre cele mai bizare și tulburătoare episoade ale domniei sale nu implică nobili, generali sau complotiști, ci... un simplu bucătar.
O supă, două victime și o execuție exemplară
În aprilie 1531, Londra fremăta de zvonuri. În piața publică, o execuție neobișnuită atrăgea atenția mulțimii: un bărbat urma să fie fiert de viu. Numele său era Richard Roose, bucătar la casa episcopului John Fisher, un înalt prelat respectat și un opozant notoriu al divorțului regal dintre Henric și Caterina de Aragon.
Roose a fost acuzat că ar fi otrăvit o supă servită în casa episcopului, provocând moartea a două persoane: un servitor al reședinței și o femeie sărmană care trăia din mila lui Fisher. Ironia istoriei? Episcopul nu a apucat să guste din supă – viața i-a fost salvată, temporar, de o coincidență.

Glumă macabră sau conspirație regală?
Potrivit propriilor mărturisiri, Roose ar fi adăugat în mâncare o substanță crezând că va provoca doar un efect laxativ. O glumă sinistră, poate, dar nu una care, în mod normal, să atragă acuzația de înaltă trădare – cap de acuzare rezervat, de regulă, celor care atentau la viața regelui sau la ordinea statului.
Execuția sa, însă, nu a fost doar rapidă și publică, ci și inedită: Henric al VIII-lea însuși a sugerat ca Roose să fie fiert de viu, iar Parlamentul a adoptat ulterior o lege prin care otrăvirea devenea echivalentă cu trădarea și se pedepsea prin aceeași metodă.
O întrebare rămâne însă în aer: de ce atâta cruzime pentru un bucătar?
Un episcop incomod și o logodnă regală tensionată
La data incidentului, Henric își croia cu încrâncenare drumul spre căsătoria cu Anne Boleyn. Problema? John Fisher, episcopul vizat, era unul dintre cei mai vocali critici ai divorțului regal și ai rupturii de Roma. Refuzase să aprobe anularea căsătoriei cu Caterina de Aragon și, ulterior, a refuzat să recunoască legitimitatea noii uniuni.
Unii istorici speculează că asasinatul eșuat asupra lui Fisher ar fi fost orchestrat de tabăra favorabilă lui Henric – poate chiar de familia Boleyn, doritoare să elimine un adversar influent. Asemenea acuzații l-au înfuriat pe rege, care a negat cu vehemență orice implicare.

Totuși, viteza cu care Roose a fost condamnat, lipsa unui proces echitabil și caracterul inedit al pedepsei ridică semne de întrebare. Istoricii moderni vorbesc despre o fobie personală a regelui față de otravă – teamă alimentată de zvonurile despre conspirații, trădări și instabilitate politică.
Un precedent macabru și un avertisment pentru toți
Execuția lui Richard Roose a fost mai mult decât o pedeapsă. A fost un spectacol al fricii și un mesaj clar: cei care complotează – sau par să comploteze – împotriva puterii suverane vor cunoaște o moarte lentă, publică și chinuitoare.
Fierberea de viu a devenit, pentru scurt timp, o metodă legală de execuție în Anglia, dar nu a fost des utilizată. Cazul Roose a rămas un simbol al excesului și al paranoia regală, un episod grotesc care reflectă tensiunile politice și religioase ale unui regat în plină transformare.
În cele din urmă, episcopul John Fisher avea să-și întâlnească și el sfârșitul tragic – nu în urma unei otrăviri, ci pe eșafod, în 1535, pentru refuzul de a recunoaște supremația religioasă a regelui. Istoria nu l-a cruțat, iar Henric și-a continuat drumul, lăsând în urmă un șir lung de victime și o moștenire întunecată, marcată de sânge și capricii.

Henric al VIII-lea, Biserica și lupta pentru putere absolută
Pentru a înțelege de ce execuția unui simplu bucătar a fost tratată cu o asemenea cruzime și seriozitate, trebuie să pătrundem în contextul politic și religios al Angliei anilor 1530 – o perioadă de frământări intense, în care un rege nu doar și-a schimbat soția, ci și întreaga religie a țării.
Criza căsătoriei și ruptura de Roma
Henric al VIII-lea, la începutul domniei sale, fusese un catolic fervent. Scrisese chiar un pamflet împotriva lui Martin Luther, fiind recompensat de Papa cu titlul de Fidei Defensor – „Apărător al Credinței”. Totul avea să se schimbe când, după peste 20 de ani de căsnicie cu Caterina de Aragon, aceasta nu reușise să-i ofere un moștenitor de sex masculin.
Obsedat de ideea continuității dinastice, Henric a cerut anularea căsătoriei. Vaticanul, aflat sub influența politică a împăratului Carol Quintul (nepotul Caterinei), a refuzat. Acesta a fost momentul rupturii. Încăpățânat și dornic de putere, regele a decis să-și rezolve singur problema: a înființat Biserica Anglicană, cu el însuși în frunte, proclamându-se Cap suprem al Bisericii din Anglia.
O nouă biserică, vechi metode
Reforma engleză nu a fost, așa cum s-ar crede, un impuls spiritual sau teologic. A fost, mai degrabă, o mișcare politică, menită să elibereze coroana de constrângerile Romei și să-i ofere regelui controlul absolut – inclusiv asupra bogățiilor Bisericii. Mănăstirile au fost desființate, averile confiscate, iar clericii care nu recunoșteau autoritatea regală erau întemnițați sau executați.

În acest context, episcopul John Fisher (foto) devine un simbol al rezistenței catolice. A refuzat să semneze Actul de Suprematie și să recunoască legitimitatea noii căsătorii a regelui cu Anne Boleyn. Atitudinea sa a fost percepută drept un afront personal, dar și o amenințare politică la adresa noii ordini religioase.
Frica și controlul prin teroare
Execuția bucătarului Richard Roose, dar și cea ulterioară a episcopului Fisher, fac parte din strategia de intimidare a oricărei forme de disidență. Fobia lui Henric față de otravă – într-o epocă în care asasinatele subtile erau frecvente – se combină cu o tendință periculoasă: aceea de a folosi frica ca instrument de guvernare.
Astfel, religia devine armă politică, iar crimele sunt judecate în funcție de loialitatea față de monarh, nu față de adevăr sau dreptate. Execuția publică, fie ea pe rug, la eșafod sau în cazan, nu avea doar rolul de a pedepsi – ci de a avertiza: nimeni nu e de neatins, nici măcar bucătarul din casa unui episcop.