Cele mai bune 10 filme despre Primul Război Mondial
Filmele de război captivează mereu spectatorii. Departe de ororile frontului, în timp și spațiu, oamenii sunt fascinați de poveștile de război, de lupte și eroi, astfel că regizorii de film n-au dus niciodată lipsă de subiecte. Marele Război din 1914-1918 și Al Doilea Război Mondial sunt cel mai des abordate subiecte de război în filme, iar de-a lungul timpului regizorii au produs pelicule extraordinare. Dintre toate, am ales zece cele mai bune filme despre Primul Război Mondial.
All Quiet on the Western Front (1930; reg. Lewis Milestone)
Bazat pe romanul lui Erich Maria Remarque, acest film american a fost realizat la doar un an după apariția cărții care a stârnit vâlvă în Europa. Filmul se concentrează pe experiența de front a tânărului Paul Bäumer și descrie stresul fizic și emoțional extrem la care erau supuși soldații. Totodată, filmul e și despre imposibilitatea întoarcerii la viața civilă, normală, după război. După cum remarca Remarque, este povestea unei generații care, deși a scăpat de ororile frontului, a fost distrusă iremediabil de război.
Lawrence of Arabia (1962; reg. David Lean)
Lawrence of Arabia nu este doar unul dintre cele mai bine filme despre Marele Război;este unul din cele mai bune filme făcute vreodată. Capodopera lui David Lean prezintă povestea lui T.E. Lawrence, ofițerul britanic implicat în timpul războiului în campaniile din Orient și în mișcarea de independență a popoarelor arabe. Regizorul a surprins într-o manieră extraordinară și conflictele emoționale ale personajului său, divizat între loialitatea pentru Imperiul Britanic și cea pentru camarazii săi arabi.
Paths of Glory (1957; reg. Stanley Kubrick)
Paths of Glory este cel mai bun film de război al marelui regizor Stanley Kubrick. Realizat în timpul conflictului din Vietnam, acesta este un film de război care condamnă războiul. Este povestea unui comandant – interpretat excelent de Kirk Douglas – ai cărui soldați refuză să pornească într-un atac suicidal și pe care ajunge să-i apere în fața curții marțiale. Paths of Gloryeste bazat pe un roman inspirat din fapte reale (patru soldați francezi executați pentru răzvrătire).
Gallipoli (1981; reg. Peter Weir)
Gallipoli este povestea unor bărbați din Australia care se oferă voluntari în armată în timpul Marelui Război și care sunt trimiși să lupte în campania de la Gallipoli. Filmul surprinde, prin evoluția personajelor, procesul de pierdere a idelaurilor și inocenței în război, dar dezvoltă în același timp și tema identității naționale australiene. Deși nu respectă întru totul faptele istorice, filmul a fost foarte apreciat pentu forța sa emoțională.
A Very Long Engagement / Un long dimanche de fiançailles (2004; reg. Jean-Pierre Jeunet)
Filmul francez Un long dimance de fiançailles nu spune povestea soldaților din război, ci a oamenilor pe care aceștia îi lăsau acasă, să-i aștepte întrebându-se dacă se vor mai întoarce vreodată sau nu. Audrey Tatou interpretează rolul lui Mathilde, o tânără al cărei logodnic a plecat la război și a dispărut în tranșeele de pe Somme. Ea pleacă în căutarea lui, neștiind dacă acesta mai e sau nu în viață, iar pe parcurs descoperă brutalitatea sistemului instituit în armată prin care potențialii dezertori erau condamnați la ofensive sinucigașe.
Joyeux Noel (2005; reg. Christian Carion)
Poate unul dintre cele mai cunoscute filme despre Marele Război, Joyeux Noel al lui Christian Carion prezintă faimosul moment de fraternizare între armatele inamice cu ocazia Crăciunului din 1914. Filmul, inspirat din fapte reale, spune povestea armistițiului neoficial dintre soldații germani și cei britanici de pe Frontul de Vest:epuizați de un război care parcă nu mai era al lor, soldații nu mai vor să lupte de Crăciun și aleg să sărbătorească ziua alături de cei aflați în tabăra cealaltă. Cântă colinde împreună, discută, fac schimb de ciocolată și își arată reciproc fotografiile celor rămași acasă. Această fraternizare, un moment de umanitate rătăcit în mijlocul unui război devastator, este descurajată de superiori, pentru care singura opțiune este distrugerea inamicului.
War Horse (2011; reg. Steven Spielberg)
War Horse este povestea emoționantă a tânărului Albert și a celui mai bun prieten al său:calul Joey. Când tatăl băiatului vinde calul unui ofițer de cavalerie, Joey ajunge alături de noul stăpân pe Frontul de Vest. Albert decide să plece și el în Franța pentru a-și salva prietenul, dar este prins la rândul său în vâltoarea războiului.
Wings (1927; reg. William A. Wellman)
Wings este cel mai faimos film mut despre Primul Război Mondial. Realizat în 1927 de un regizor care participase la război ca aviator, Wings a uimit publicul prin realismul său și prin tehnica folosită pentru a reda luptele aviatice. Wings a atras atenția publicului și prin faptul că a fost unul dintre primele filme cu scene de nuditate și cu o scenă de sărut între doi bărbați. Pelicula prezintă războiul din perspectiva a doi bărbați îndrăgostiți de aceeași femeie care luptă ca aviatori în Marele Război, în bătălia de la Saint-Mihiel.
La Grande Illusion (1937; reg. Jean Renoir)
La Grande Illusion, considerat unul dintre cele mai bune filme realizate vreodată, este opera regizorului francez Jean Renoir. Filmul spune povestea unor soldați francezi capturați și închiși într-un lagăr de prizonieri german, care plănuiesc o evadare. Axat pe relațiile dintre acești soldați, La Grande Illusion tratează și problema relațiilor de clasă, căci cei doi soldați provin din medii total diferite:unul este de origine aristocrată, iar celălalt provine din clasa muncitoare.
The White Ribbon / Das weiße Band (2009; reg. Michael Haneke)
Prin Das weiße Band, Michael Haneke a realizat o capodoperă modernă în alb-negru, o metaforă pe film despre originile răului. În anii dinaintea izbucnirii Primului Război Mondial, într-un sat din nordul Germaniei se petrec evenimente ciudate:mai mulți oameni mor sau sunt atacați în circumstanțe stranii, iar satul – o societate conservatoare, represivă – e cuprins de o atmosferă apăsătoare de suspiciune. Cine sunt vinovații?! Filmul nu are, aparent, nicio legătură cu tema războiului, cu excepția faptului că se încheie cu declarația de război a Austro-Ungariei. În esență însă, Das weiße Band este despre război, în sensul că explorează o problemă fundamentală legată de tema războiului:ce stârnește răul din interiorul omului? Care sunt originile răului și cum trecem, inconștient, de la bine la rău?