Retroparada tramvaielor în Timișoara FOTO Ștefan Both

Expoziție de tramvaie istorice și de patrimoniu în Timișoara

Cu ocazia aniversării a 154 de ani de transport public în Timișoara, Societatea de Transport Public din Timișoara aduce în atenția timișorenilor și a turiștilor o parte din istoria transportului în comun al orașului Capitală Culturală a Europei.

Timișoara găzduiește o expoziție de tramvaie istorice și de patrimoniu în zona centrală. În Piața Unirii au fost expuse două tramvaie.

Vagonul platformă de tip GP, cel mai vechi tramvai din patrimoniul STPT, fabricat în 1902, este în fața Domului.

Vagonul a fost realizat în 1902, de fabrica austrică Grazer Maschinen und Waggonbau AG. În 1958 a fost transformat în vagon de serviciu.

Tramvaiul are dublă comandă, cabinele fixe sunt construite din oțel, iar între ele există un spațiu pentru marfă. Până în 1989 tramvaiul a circulat în Viena. În 2006 a fost adus la Timișoara, fiind donat de către Alfred Freissner de la Muzeului de Tramvaie din Mariazzell (Austria). În România mai există un astfel de model doar la Ploiești.

Retroparada tramvaielor în Timișoara (foto: Ștefan Both)
Retroparada tramvaielor în Timișoara (foto: Ștefan Both)

„Gemenele" făcute la Timișoara

Înainte de bine cunoscutele tramvaie Timiș- fabricate la Electrometal, în perioada 1971 și 1990, în Timișoara s-au fabricat și alte tramvaie. De exemplu, între anii 1950 - 1954 a fost realizat primul tramvai românesc pe boghiuri – Gb 2/2, după proiectul început în anul 1946 de către Corneliu Miklosi, la Timişoara. 

Dar tramvaie se făceau și mai de vreme. Mai exact în anul 1927, la TC Timișoara a început fabricarea faimoaselor „Gemene” – vagoanele cu dublă comandă. 

Retroparada tramvaielor în Timișoara (foto: Ștefan Both)
Retroparada tramvaielor în Timișoara (foto: Ștefan Both)

Tramvaiul cu dublă comandă F2 se află expus lângă Palatul Baroc.

Are o lungime de 9.220 mm, iar lățimea caroseriei este de 2.220 mm. Capacitatea de transport este de 52 de locuri, dintre care 24 pe scaune și 28 în picioare. La începutul anului 1931 vagonul motor și vagonul remorcă au fost transformate în tramvai cu dublă comandă care aveau în dotare motoare și instalație de frânare de fabricație germană, luând astfel naștere Gemenele. Acesta are în dotare două motoare de tracțiune BBF 40 ELIM având o putere de 35,5 K, având și o turație de 650 rot/min.”, aflăm din istoricul tramvaiului expus în Unirii.

Retroparada tramvaielor în Timișoara (foto: Ștefan Both)
Retroparada tramvaielor în Timișoara (foto: Ștefan Both)

Tramvai din anii 50, perfect funcțional

În Piața Libertății a fost adus un model de tramvai care a fost fabricat de Electroputere Craiova în perioada 1955-1959. A fost reconstruit de RATT în 2008 și este o piesă unicat în România, mai ales că este în stare bună de funcționare.

Retroparada tramvaielor în Timișoara (foto: Ștefan Both)
Retroparada tramvaielor în Timișoara (foto: Ștefan Both)

Încă din acest week-end va fi adus și un tramvai tras de cai, o piesă unicat în România.

De asemenea, în Piața Libertății va fi adus la începutul lunii iulie un tramvai electric austriac fabricat în 1960, unic pe teritoriul României, și un tramvai „Timiș 1”, construit în 1962 la Întreprinderea de Tramvaie Timișoara.

Citește mai multe amănunte pe adevarul.ro