Ce subiecte au primit elevii la Istorie  Rezolvarea lor, la Adev─ârul Live jpeg

Ce subiecte au primit elevii la Istorie. Rezolvarea lor, la Adev─ârul Live

Autor: Ioana Nicolescu, Oana Craciun

Profesorul de Istorie Corneliu Riegler, de la Colegiul Na┼úional Bilingv ÔÇťGeorge Co┼čbucÔÇŁ din Capital─â a rezolvat la Adev─ârul Live de la ora 12:00 subiectele pe care elevii de a XI-a ┼či a XII-a le-au primit la Istorie. De asemenea, de la ora 15:00, profesorul de matematic─â Adrian Troie, directorul-adjunct de la Colegiul Na┼úional ÔÇťSf. SavaÔÇŁ din Bucure┼čti, va rezolva ├«n direct subiectele de la matematic─â.

SUBIECTE SIMULARE ISTORIE CLASA A XI-A:

image
image

SUBIECTE SIMULARE ISTORIE CLASA A XII-A:

image image

Rezolvarea subiectelor la istorie, la Adev─ârul Live:

Profesorul Riegler a explicat cum trebuia rezolvateseul despre ideologii, de la Subiectul III, clasa a XII-a, ├«n care era vorba ┼či despre totalitarism, dar ┼či despre democra┼úie. ÔÇ×Limita cronologic─â este clar─â (1901-1950), redactarea trebuia s─â fie succint─â. Elevii puteau s─â precizeze la caracteristicile democra┼úiei:pluripartidismul, principiul separa┼úiei puterilor ├«n stat, libertatea cuv├óntului, a presei, dreptul la liber─â circula┼úie, dreptul la libertateÔÇŁ, a declarat profesorul. 

La a doua cerin┼ú─âse cere men┼úionarea a dou─â ideologii totalitare europene, adic─â fascismul (nazismul ├«n Germania) ┼či comunismul, caracterizate de o guvernare condus─â de un singur partid, tr─âs─âtur─â comun─â ideologiilor totalitare al─âturi de utilizarea torturii.

Elevii confund─â de multe ori ÔÇťpreciza┼úiÔÇŁ cu ÔÇťprezenta┼úiÔÇŁ, a mai explicat Riegler.

ÔÇ×La prezentarea unei practici politice din perioada totalitar─â puteau s─â aleag─â securitatea (├«nfiin┼úar─â ├«n 1948), poli┼úia politic─â din vremea aceea. Candidatul trebuie s─â ├«┼či exprime p─ârerea cu sintagme precum ÔÇť├Än opinia meaÔÇŁ, ca s─â nu existe confuzii c├ónd se face corectura, s─â vad─â corectorul clar unde ├«ncepe punctul de vedere al candidatului. Elevii trebuiau s─â-┼či sus┼úin─â un punct de vedere printr-un fapt istoric relevant. A┼č vrea s─â atrag aten┼úia c─â a intervenit o schimbare:p├ón─â acum se cerea precizarea faptului istoric, iar acum se cere prezentarea, ceea ce presupune mai mult dec├ót o simpl─â men┼úionareÔÇŁ, a spus Riegler.

Subiectele de tip I ┼či IIpresupun analiza textelor, dar ┼či aici elevii pot confunda cerin┼úele ÔÇťa precizaÔÇŁ cu ÔÇťa prezentaÔÇŁ, atrage aten┼úia Riegler. 

ÔÇ×La primul subiect, secolul XIV ne trimite la ├«ntemeierea ┼ó─ârii Rom├óne┼čti (desc─âlecatul lui Negru Vod─â, b─ât─âlia de Posada prin care Basarab I c├ó┼čtig─â independen┼úa ┼ó─ârii Rom├óne┼čti) ┼či a Moldovei (desc─âlecatul lui Drago┼č pe la 1347 ÔÇô 1353 ┼či desc─âlecatul lui Bogdan I ├«n perioada 1359 ÔÇô 1365). La ultima cerin┼ú─â, men┼úionarea unei institu┼úii centrale din spa┼úiul rom├ónesc ├«n secolul al VIII-lea, puteau men┼úiona domnia, armata, sfatul domnesc, adunarea ┼ú─ârii, adunarea boierilorÔÇŁ, a exemplificat profesorul. O caracteristic─â a domniei este c─â domnul avea toat─â puterea ├«n stat. La punctul trei r─âspunsul era Seneslau ┼či Litovoi.

La Subiectul II, la punctul ┼čase, elevii trebuiau s─â selectezeproiecte politice din secolul a XVIII-lea care contribuie la construirea unui stat rom├ón modern(1959 ┼či 1918). Puteau men┼úiona proiectul de constitu┼úie al lui Constantin Mavrocordat, care sugera pentru prima oar─â unirea ┼ó─ârii Rom├óne┼čti cu Moldova, cerea stabilirea unui impozit unic sau propunea un buget unic. ÔÇ×Important este ca elevii s─â aib─â o concluzie la textele pe care le elaboreaz─â, altfel pierd un punctÔÇŁ, atrage aten┼úia Riegler.

La clasa a XI-a, ÔÇ×unele subiecte sunt chiar din materia de BacalaureatÔÇŁ, a spus Riegler, de┼či Ministerul Educa┼úiei a men┼úionat c─â cerin┼úele de la aceast─â simulare nu vor face referire la programa de Bacalaureat de la Istorie. La eseul de la Subiectul III, elevii puteau prezenta monarhia (Marea Britanie), un regim republican, o caracteristic─â a economiei rurale ar fi cooperativizarea, preponderen┼úa agrigulturii, industrializarea for┼úat─â din perioada comunist─â. La punctul ┼čase de la al doilea subiect puteau scrie chiar despre tratatul de la Maastricht, practic orice etap─â de extindere a UE.

ÔÇ×Subiectele au fost accesibile, de nivel mediu, ├«ns─â nu au fost chiar u┼čoare la clasa a XII-aÔÇŁ, a mai spus Riegler.

Rezultatele finale de la aceste simulări vor fi anunţate pe 14 martie.

Anul acesta, ├«n premier─â, elevii din clasa a XI-a vor da ┼či ei aceste test─âri, ├«ns─â doar la Limba ┼či literatura rom├ón─â ┼či la proba obligatorie a profilului, matematic─â (real) sau istorie (uman). 

De┼či notele nu vor fi trecute ├«n catalog, dasc─âlii spun c─â liceenii de clasa a XI-a nu se simt preg─âti┼úi ┼či nici suficient de motiva┼úi, av├ónd ├«n vedere c─â ar trebui s─â recapituleze ┼či materia din primii doi ani pentru un examen care va avea loc abia peste un an ┼či jum─âtate. 

├Än cifre, peste 113.900 de candida┼úi au reu┼čit s─â promoveze Bacalaureatul, dintr-un total de aproximativ 197.400 de participan┼úi.

  • 3 martie ÔÇô Limba ┼či literatura rom├ón─â
  • 4 martie ÔÇôLimba ┼či literatura matern─â
  • 5 martie ÔÇôProba obligatorie a profilului 
  • 7 martie ÔÇô Proba la alegere a profilului ┼či specializ─âri 
  • Rezultatele vor fi afi┼čate pe 14 martie
  • 10-12 iunie ÔÇô Proba oral─â la Limba Rom├ón─â
  • 11-13 iunie ÔÇô Proba oral─â la Limba matern─â
  • 16-20 iunie ÔÇô Proba de Competen┼úe digitale
  • 23-27 iunie ÔÇô Proba oral─â la o limb─â str─âin─â
  • 30 iunie ÔÇô Limba ┼či literatura rom├ón─â (proba scris─â)
  • 1 iulie ÔÇô Limba ┼či literatura matern─â (proba scris─â)
  • 2 iulie ÔÇô Proba obligatorie a profilului:Matematic─â sau Istorie (probe scrise)
  • 4 iulie ÔÇô Proba la alegere a profilului:Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizic─â, Geografie, Informatic─â, Logic─â, Psihologie sau Sociologie (probe scrise)
  • 11 iulie ÔÇô afi┼čarea rezultatelor finale