Povestea Turnului Eiffel şi legatura românilor cu acesta
Turnul Eiffel a fost inaugurat, în anul 1889, cu prilejul Expoziţiei Universale de la Paris, care a celebrat 100 de ani de la Revoluţia franceză. Acesta a fost realizat după o tehnologie inventată în România de inginerul Gheorghe Pănculescu, iar oţelul folosit în construcţia turnului ar fi fost fabricat la Reşiţa.
Românul Gheorghe Pănculescu, născut în 1844 în Vălenii de Munte, a studiat în străinatate şi a absolvit Universitatea de Știință și Tehnologie din Zurich. S-a alăturat mai apoi companiei de inginerie „Société des Établissements Eiffel”, fondată de Gustave Eiffel, la recomandarea poetului român Vasile Alecsandri.
In 1878, Pănculescu revine în tară pentru a proiecta și construi linia de cale ferată București-Predeal. Termenul limită inițial era de cinci ani însă acesta a reuşit să o termine într-un singur an datorită sistemului inovator de îmbinare a grinzilor de metal în faza de pre-asamblare.
Impresionat de tehnica pe care a aplicat-o și rapiditatea cu care s-a mișcat, în anul 1879, Gustave Eiffel se deplasează personal la Vălenii de Munte pentru a-l întâlni pe Pănculescu, francezul fiind găzduit chiar în casa unde se află acum Muzeul Nicolae Iorga.
Cei doi au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Pănculescu la construcția turnului Eiffel, folosind subansamble metalice confecționate la sol şi asamblate dupa aceea, pe masură ce se înalța lucrarea.
Gustave Eiffel a documentat contribuția lui Pănculescu în lucrarea sa intitulată „Communication sur les travaux de la tour de 300 m” scrisă în 1887. Aceeași tehnologie a fost folosită de către francez în construirea Turnului Eiffel.
Pana în anul 1930, cand a fost finalizată clădirea Chrysler din New York, Turnul Eiffel a fost cea mai înaltă clădire din lume.
NOTA
http://ampress.ro/pe-fiecare-piesa-de-metal-ce-compune-turnul-eiffel-scrie-made-in-resita-romania/
https://en.wikipedia.org/wiki/Gheorghe_P%C4%83nculescu_(engineer)