Un scandal american, o poveste de succes
„American Hustle” se inspiră dintr-un episod exploziv şi controversat al anilor ’70, un scandal care a rămas cunoscut în istorie sub numele de operaţiunea „Abscam”. Pe scurt, mai mulţi agenţi ai Biroului Federal de Investigaţii au pozat succesiv în şeicul fictiv Kraim Abdul Rahman, întâlnindu-se cu diverse personalităţi marcante din guvernul american şi înregistrând momentele în care ofereau mită în schimbul unor favoruri politice.
Dar filmul nu este o lecţie de istorie despre imensul caz de corupţie, ci mai degrabă o aventură nebună la care participă un senator, cinci membri ai Congresului, un reprezentant al districtului New Jersey, membri din consiliul orăşenesc din Philadelphia, primarul din Camden, New York, şi un inspector de la Serviciul de Imigrări. Pentru o descriere mai adecvată a evenimentelor ar fi de consultat cartea lui Robert Greene, The Sting Man. Căci varianta pe care ne-o propune David O. Russell este mai degrabă o poveste captivantă despre reinventare şi dragoste, pe un fundal de pierderi şi disperare, deci cam aceeaşi tematică dezvoltată şi în pelicula „Silver Linings Playbook”.
Irving Rosenfeld (Christian Bale) este un escroc talentat, care o are alături pe seducătoarea şi vicleana sa parteneră, Sydney Prosser (Amy Adams), cu care face o echipă atât de bună încât agentul FBI Richi DiMaso (Bradley Cooper) îi forţează să colaboreze cu el pentru demascarea unor corupţi din înalta societate. Deşi avem parte de numeroase momente pline de acţiune, intriga amoroasă ocupă un spaţiu destul de important şi adesea jocul iubirii se dovedeşte periculos şi tulburător. Iar întrebarea recurentă care bântuie personajele este cum poţi avea încredere în cineva care îşi câştigă traiul minţind…
Nimeni nu este cetăţean model în film. Însuşi primarul Polito (Jeremy Renner), teoretic cel mai sincer „jucător”, se compromite, încălcând legea pentru ca un şeic arab să finanţeze masiv Atlantic City. Dar nimeni nu este înfierat, pentru că Russell scoate ceva bun din toate personajele aflate în puternice dileme morale;dilemele pot fi însă depăşite, iar oricine se poate reinventa. Căci, în fond, acesta este ideea cheie a peliculei:capacitatea fiinţei umane de a se recrea constant.