Pentru prima oară, „O scrisoare pierdută“, pusă pe muzică la Operă

PREMIERĂ Spectacolul „O scrisoare pierdută“, pe muzica lui Dan Dediu, va avea o reprezentaţie de gală pe 16 decembrie, de la ora 19.00, la Opera Bucureşti.

Compozitorul Dan Dediu a scris timp de trei ani muzica pentru un spectacol de operă cum nu s-a mai făcut în România, „O scrisoare pierdută“. Este pentru prima oară când piesa lui I. L. Caragiale este adaptată pe scena Operei Naţionale Bucureşti. „Pentru mine, lumea lui Caragiale sună precum am compus-o“, mărturiseşte Dan Dediu, care a lucrat pe libretul lui Ştefan Neagrău.

O capodoperă la Operă

„Această piesă de teatru era singura care nu fusese pusă pe muzică. Şi asta din mai multe considerente:în primul rând, pentru că are opt bărbaţi în distribuţie şi doar o singură femeie, şi e foarte greu să faci o operă cu o singură femeie, chiar dacă ea e o femeie puternică. Cu atât mai mult reprezintă o provocare. Cred că din cauza asta a fost evitată, până acum“, a declarat Dan Dediu, pentru „Adevărul“.

Compozitorul susţine că a găsit ceea ce voia, adică o combinaţie între dansuri de pe întreg mapamondul, care să reprezinte personajele, „fie că este vorba despre statornicie, adică despre tangoul lui Tipătescu, fie că este vorba despre valsul trist şi boleroul demn al lui Zoe sau despre traseismul stilistic al lui Caţavencu, prins între horă lungă, habaneră şi french can-can“.

Dan Dediu, autor a 147 de lucrări din toate genurile muzicale, a creat o partitură de peste 600 de pagini, în care Trahanache apare uns cu alifiile ritmurilor şi inflexiunilor melodice balcanice, Farfuridi şi Brânzovenescu pendulează între bossa nova şi peşrev turcesc, Cetăţeanul turmentat ia în piept talazurile fanfarei moldoveneşti.

Compozitorul descrie astfel personajele:„Pristanda, fante de cartier cu năduf de musical hollywoodian;Dandanache, un OZN politic arhetipal înmuiat în sos de vin folcloric, cu un iz suspect de manea, dar cu pretenţii şi reuşită de simfonie;mulţimea – o oaste de zevzeci chiuind şi chefuind de zor. Şi, bineînţeles, Zoe:platoşă mândră de bolero, ascunzând însă o oază de omenesc, de iubire şi suferinţă sub chipul unui vals trist“.

Împăcare cu mici şi bere

Noua producţie este montată de Ştefan Neagrău, iar decorurile aparţin Vioricăi Petrovici. Următoarele reprezentaţii vor avea loc pe 22 decembrie 2012 şi 13 ianuarie 2013. „Peste ocean, la amerindieni, pacea se consfinţeşte prin fumarea pipei păcii de către foştii inamici. În spaţiul mioritic, chiar şi conflictele cele mai tăioase îşi pot găsi rezolvarea la un mic şi o bere“, a declarat Ştefan Neagrău, pentru site-ul ONB.

Conducerea muzicală va fi asigurată de dirijorul Tiberiu Soare, unul dintre cei mai valoroşi şi cunoscuţi dirijori din tânăra generaţie. „Despre Caragiale «al nostru» s-au scris şi vorbit multe, însă eu vreau să vă spun câte ceva despre Caragiale «al meu»:scriitorul era convins că arta este un antidot pentru prostie şi nu ar trebui sub niciun chip să fie transformată în vehiculul acesteia“, susţine dirijorul.

Din echipa de realizatori a noii montări de la Bucureşti fac parte şi Daniel Jinga, maestru cor, Florica Stănescu – coregrafia şi mişcarea scenică, Cătălin Voineag – asistent regie. Personajele faimoase ale piesei vin pe scena Operei Naţionale Bucureşti şi retrăiesc comedia prin muzică.

Distribuţia noii producţii va reuni artişti consacraţi şi aplaudaţi pe scena ONB şi în străinătate, dar şi tineri artişti:Tipătescu – Ştefan Popov/Florin Simionca, Caţavencu-Lucian Corchiş/Andrei Lazăr, Pristanda – Ştefan Schuller/Iustinian Zetea, Trahanache – Florin Diaconescu/Valentin Racoveanu, Zoe Trahanache – Simonida Luţescu/Tina Munteanu ş.a.

sursa:http://adevarul.ro/cultura

Mai multe