O călătorie prin istoria și viitorul bijuteriei 22-24 mai @ Galeria Galateca
În comparație cu peisajul de acum 5 ani, când designul de bijuterie apărea sporadic sau amatoristic în mediul autohton, lucrurile au evoluat enorm. De unde au pornit însă aceste schimbări și care este istoria și viitorul bijuteriei în România?
Bijuteria este un martor extrem de subtil al succedării culturilor și un turnesol pentru nuanțele culturale extrem de fine ale diferitelor epoci istorice. Bijuteria de autor s-a instituit ca artă distinctă încă de la începutul anilor '70 în mediul cultural vestic. În Romania însă, din cauza restricțiilor impuse de sistemul comunist și ulterior din cauza ambiguității culturale a perioadei de tranziție, bijuteria contemporană începe să se contureze abia către începutul anilor 2000.
Designerul David Sandu, fondator al Assamblage Școala de Bijuterie Contemporană, povestește:“Am început de mic, de la 13 ani. Am cunoscut artiști care lucrau bijuterie. Erau sculptori, pictori, dar se ocupau și de bijuterie. Lucrau ilegal în acea vreme, spre sfârșitul anilor ’80. Era o presiune deosebită, nu trebuia să știe nimeni cu ce te ocupi și totul avea loc în secret pentru că era ilegal să lucrezi aur sau argint dacă nu erai arondat sistemului, integrat într-o cooperativă sau la monetărie. Din păcate, în România a fost singura țară est-europeană în care bijuteria a fost tratată ca un semn distincvtiv de apartenență la paria ideologică. Ca bijutier erai considerat favorizator al unei pături care trebuia distrusă:oamenii liberi. Abia în anii ’70 s-a reluat ideea de bijuterie.”
Assamblage Școala de Bijuterie Contemporanăse constituie astfel în anul 2010 ca un instrument foarte util și realist raportat la nevoile designului romanesc. Devine în scurt timp un mecanism din ce în ce mai amplu și complex, în continuă transformare. Acest mecanism a generat o comunitate creativă foarte strânsă, care a început să se exprime și să participe la dezvoltarea domeniului bijuteriei contemporane. Astfel, anul 2015 aduce un nou și important punct de referință – constituirea Assamblage – Asociația Națională a Autorilor și Designerilor de Bijuterie Contemporană, un instrument colectiv de organizare, promovare și sprijinire a designului românesc.
Obișnuița ne face să credem despre istorie că este un proces cronologic și prin excelență cauzal. Project A III-A journey through the history and future of jewelrypropun însă un joc cu timpul și perioadele istorice, abandonând caracterul consecutiv al acestora. Un arc de susținere poate pune în echilibru o bijuterie din Epoca Bronzului cu o piesă Art Nouveau, iar un detaliu din Renaștere este transpus într-o bijuterie din perioada avangardistă în instalația semnată de arh. Ioana Ardelean. Ca într-un manual de istorie neobișnuit, trecutul, prezentul și viitorul se succedă alternativ în creațiile designerilor, iar materialele, formele și texturile rup granițele rigide ale perioadelor istoriei. Sistemele de evaluare istorică si culturală se schimbă în favoarea unei noi paradigme generată în spațiul bijuteriei contemporane.
Tematica expoziției provoacă artiștii și publicul deopotrivă la o perspectivă critică asupra influențelor trecutului și viitorului în contemporan. 44 designeriau răspuns provocării de a reinterpreta sau reimagina marile curente din istoria artei șide a le aduce în contemporaneitate prin propriile viziuni stilistice, transformând instalația într-unadevărat pop-up museum dedicat artei si designului.
Expoziția este organizată de Assamblage Școala de Bijuterie Contemporană și va avea loc în perioada 22-24 mai 2015 la Galeria Galateca, în cadrul Romanian Design Week 2015.