Glorificarea oraşului Gdańsk în pictură
Expoziţia „Nec Temere, Nec Timide:Capodopere de pictură din Gdańsk în colecţiile Muzeului Naţional din Gdańsk“ va fi deschisă la 13 septembrie, ora 19.00, la Casa Albastră, Sala Multimedia, lângă Palatul Brukenthal.
Curatorul expoziţiei, Magdalena Mielnik, spune în catalogul expoziţiei:„Colecţia de pictură originară din Gdańsk, aflată în Pinacoteca Muzeului Naţional din oraş, include opere de la începutul secolului al XV-lea până în secolul al XX-lea, oferind o secţiune transversală fără precedent prin creaţia celor mai importanţi artişti şi tendinţe în arta locală“. Colecţia, completată permanent, include tablouri ale unor artişti asociaţi cu oraşul Gdańsk şi ale unor maeştri străini, lucrări comandate de autorităţile oraşului, de reprezentanţi ai nobilimii şi ai straturilor inferioare ale burgheziei (de exemplu, de reprezentanţi ai breslelor).
Tablourile prezentate provin, în mare parte, din colecţiile antebelice ale Stadmuseum (Muzeul Municipal), înfiinţat în anul 1872. Tablourile de la sfârşitul secolului al XV-lea şi începutul secolului al XVI-lea reflectă influenţa artei germane, în special a lui Albrecht Dürer şi Lucas Cranach cel Bătrân. Unul dintre cele mai interesante exemple este portretul lui Christoph von Suchten, umanist din Gdańsk, cel mai vechi portret laic păstrat al unui locuitor din Gdańsk. Sfârşitul secolelor al XVI-lea şi al XVII-lea reprezintă o perioadă de înflorire a picturii din Gdansk, în care se simte mai pregnant influenţa picturii olandeze. Anton Möller, Daniel Schultz şi Andreas Stech sunt consideraţi cei mai de seamă portretişti din Gdańsk.
În secolul al XIX-lea se simte din nou influenţa şcolii germane, în special a centrelor din München, Düsseldorf şi Berlin, în mare parte datorită faptului că în aceste oraşe se forma majoritatea artiştilor din Gdańsk. Artiştii din Gdańsk făceau trimitere şi la istoria veche a oraşului de pe Motlava, exemple fiind tabloul „Nobilimea din Gdańsk”, semnat de W. Stryowski în jurul anului 1900, precum şi reprezentările interiorului Conacului Artus. „Nec temere, nec timide“, adică „Nici pripit, nici temător” – motto-ul oraşului Gdańsk a fost exprimat şi prin pictură. În tablouri este oglindită atitudinea pragmatică a locuitorilor din Gdańsk faţă de artă, care avea să devină unul dintre elementele limbajului propagandei de glorificare a oraşului şi locuitorilor săi.