Din istoria artei contemporane japoneze: stilul exploziv al lui Takashi Murakami / FOTO
Takashi Murakami este un artist contemporan de proveniență niponă, născut pe 1 februarie 1962, Tokyo. Dezvoltă o pasiune pentru animeuri, respectiv manga, pasiuni ce se vor concretiza în etapa de maturitate.
Takashi Murakami (foto) urmează studiile la ”Universitatea de Arte din Tokyo” și va finaliza cu un doctorat în stilul ”nihonga”, stilul tradițional al picturii nipone ce contopește atât partea de canoane estetice, convenții de redare cât și tehnica de lucru iar mai apoi conceperea subiectelor de lucru. Murakami se va simți atras de partea politică a artei, se va implica masiv în restructurarea artei contemporane întrucât rămâne dezamăgit de starea incipientă în care aceasta se prezenta în Japonia.
Murakami este cofondatorul și președintele asociației Kaikai Kiki, preocupându-se cu activități de coordonare și manageriere a mai multor tineri artiști respectiv curatori.
Numele lui Murakami trebuie în permanență asociat culturii Pop Art. Pop Art derivă din denumirea oficială: ”popular art” și prevede subiecte precum: emanciparea, reclame,stereotipuri, bandă desenată, tehnică și tehnologie.
Pictură de Takashi Murakami (foto: Achim Hepp / Flickr)
Pop Art-ul lui Murakami ar trebui asociat și conceptului de kitsch absolut. El reușește să parcurgă estetica utilizată în manga japoneză și să o redea printr-o explozie de culoare, un dinamism compozițional fascinant prin paleta cromatică. Totul este ornamentat, complex prin încărcătura picturală, debordant de energie vitală ce explodează în interiorul operelor de artă conceptuale, ready made sau instalații. Un entuziasm molipsitor converge din fiecare ready-made al artistului nipon, el imprimându-și în permanență personalitatea sangvinică în arta sa.
Fiind un artist contemporan convins, Takashi adaugă operelor sale și conotații metafizice și psihologice preluate din filosofia japoneză. El conectează estetica Pop Art la alchimia spirituală urmărind procesul psihologic al individului când asimilează arta sa,ce efect produce arta sa asupra unui individ. Murakami urmărește dinăuntru către exterior stări simultane juxtapuse aplicând principiul: arta este o formă de comunicare, arta este o emanație a personalității artistului și receptorului dar și o oglindă, în sensul descoperirii personale.
Takashi Murakami propune reinventarea limbajului artistic, renunțarea la discursul despre artă ca derivat istoric. Nu este o artă superficială arta sa și ar fi nedrept să o considerăm în acest mod întrucât ea are un scop nobil de a fi contra estetismului clasic și al formalismului, de a ajuta cultura niponă să se reclădească pe o scenă în perpetuă schimbare a artei contemporane. Operele sale parcurg schema : identitate-creație-selecție și elucidează misterul declanșat de întrebarea esențială – Ce este o lucrare de artă?
Expoziție Takashi Murakami de la Paris, 2018 (foto: Jean-Pierre Dalbéra / Flickr)
Răspunsul este unul cât se poate de natural. Orice obiect are potențialul de a fi o operă de artă cu unica condiție de a fi expus. Obiectul care nu este expus nu este considerat o operă de artă/lucrare de artă.
Prin urmare, Takashi Murakami explorează o multitudine de medii artistice și strategii într-un topos unitar, dorind să creeze o operă lipsită de prejudecăți care are dublă valență de a fi comercială subscriindu-se condiției de superficialitate și kitsch dar și de a ne releva anumite substraturi care problematizează aspecte reale și importante ale culturii nipone, redându-ne suflul său autentic și original.
Foto sus: Portretul lui Takashi Murakami, pictat de Thierry Ehrmann (foto Wikimedia Commons)