Cine este de fapt Malcolm X
La 19 Mai 1925, la Spitalul Universitar din Omaha, Nebraska, se năştea Malcolm Little, cel ce avea să devină, peste câţiva ani, charismaticul şi controversatul Malcolm X. Pentru mama sa, Louise (Louisa Langdon Norton), originară din Grenada, emigrantă de la 17 ani în Canada, era al patrulea copil;iar pentru tatăl său, Early (Earl) Little, născut în Reynolds, Georgia, era al şaptelea.
Acesta, dar şi soţia sa, făceau parte din organizaţia Universal Negro Improvement Association (UNIA), fondată de Marcus Garvey în 1914, care îşi propunea să unească Afro-Americanii şi Africanii într-o mare ierarhie rasială. Inspirat de Garvey, Earl îşi educa fiii în să fie mândri de originea lor şi să fie independenţi faţă de albi.
Experienţa traumatică din cauza KKK şi white supremacists
De aceea, Ku Klux Klanul era pe urmele tatălui lui Malcolm şi chiar cu câteva luni înainte de naşterea acestuia, membri ai KKK, îmbrăcaţi în costume albe cu glugi, dau buzna, în miez de noapte cu torţe arzând, peste mama şi cei trei fraţi ai săi, în încercarea de a-l găsi pe Earl. Deşi familia Little încearcă să reziste ameninţărilor, în 1926, se vede nevoită să se mute în Milwaukee, Wisconsin şi mai târziu, în Lansing, Michigan. Aici şi-au cumpărat o casă într-o zonă majoritar albă, iar vecinii săi au făcut tot posibilul pentru a-i determina să plece, bazându-se pe clauza legală de excluziune rasială, care nu permitea vânzarea de clădiri către persoane de culoare.
Asfel, într-o dimineaţă, noua casă din Lansing este zguduită de o explozie puternică, pentru ca mai apoi să ardă din temelii, fără ca serviciile relevante să intervină. Malcolm avea la momentul respectiv patru ani, însă, evenimentul din 1929 îl va marca pentru toată viaţa, numindu-l„noapte de coşmar”. „Îmi amintesc că m-am trezit brusc într-o confuzie înspăimântătoare de sunete de pistoale, ţipete, fum şi flăcări. Casa noastră ardea în jurul nostru”. Aşadar, Malcolm este confruntat încă de foarte tânăr cu, ceea ce însemna să fii o persoană de culoare, în SUA anilor ’20 – ’30, respectiv să nu ai prea multe drepturi constituţionale şi să fii constant ţinta KKK, doar pentru că pielea ta are o altă culoare decât a celorlalţi.
Malcolm era foarte apropiat de tatăl său, aceştia participând împreună la conferinţe ale UNIA, care se ţineau de obicei în cadrul restrâns al casei unuia dintre membri. Malcolm îşi aminteşte că la fiecare astfel de întâlnire, tatăl său încheia proclamând – „Up, you mighty race, you can accomplish what you will”.Însă, în 1931, Earl este asasinat, cel mai probabil de Black Legion, o grupare de tip white supremacist, deşi poliţia din Lansing determină în urma anchetelor că şi moartea acestuia şi incedierea casei sunt accidente. Însă, la câţiva ani de la moartea soţului său, Louise suferă o cădere nervoasă şi este internată în Spitalul de Stat Kalamazoo, unde va rămâne pentru următorii 24 de ani.
Descoperirea adevărului vieţii – convertirea la Islam;“becoming X”
Internarea mamei sale face ca Malcolm să fie despărţit de fraţii săi, iar după ce un profesor i-a spus că „visul de a deveni avocat nu este un obiectiv realist pentru un negru”, renunţă total la educaţia formală. Rămâne un timp în Boston, Masschusetts, ca mai târziu să ajungă în Harlem-ul New Yorkez, unde s-a dedat furturilor şi până în 1942, conducea reţele minore de prostituţie, narcotice şi jocuri de noroc. În 1946 este judecat pentru aceste fapte şi pedepsit cu 10 ani de închisoare, fiind eliberat după şapte, în 1952. În închisoare, fraţii săi şi în special, Reginald, îi scriu despre o mişcare religioasă relativ nouă, condusă de Elijah Muhammad, denumită Nation of Islam.
Muhammad predica independenţa Afro-Americanilor faţă de albi şi unificarea acestora cu Africanii într-un stat separat, suveran în faţa europenilor sau americanilor.De asemenea, Reginald îi explică faptul că oamenii albi sunt satana, deoarece sistematic au oprit ascensiunea politică, economică şi socială a Afro-Americanilor.
"The devil is also a man, " Reginald said.
"What do you mean?"
"Them, " he said. "The white man is the devil."
I said, "Without any exception?"
"Without any exception."
În urma acestor discuţii, are loc convertirea la Islam a lui Malcolm, iar din 1950 începe să se semneze cu X, în loc de Little, ceea ce reprezenta pentru sine adevarata familie africană din care provenea. În autobiografia sa, explică şi faptul că X înlocuia numele Little, care a fost impus strămoşilor săi de către un diavol cu ochii albaştri. Astfel, în organizaţia Nation of Islam avea să fie cunoscut mereu drept Malcolm X, până când, conform învăţăturilor lui Elijah Muhammad, Allah se va întoarce şi le va da tuturor un nume sfânt. Astfel, în 1953, este numit ministru asistent al Templului Numărul Unu al Naţiunii Islamului din Detroit, iar din 1957 conduce Templul Numărul Şapte din Harlem, extinzându-i baza confesională. Malcolm X a reuşit să aducă aproape 30 000 de noi membri în Nation of Islam până în 1963, astfel, în fiecare lună se înregistrau noi credincioşi în organizaţie.
„With each meeting, my discomfort grew that in Harlem, choked with poor, ignorant black men suffering all of the evils that Islam could cure, every time I lectured my heart out and then asked those who wanted to follow Mr. Muhammad to stand, only two or three would. And, I have to admit, sometimes not that many”.
Malcolm X devine purtător de cuvânt la nivel naţional pentru Nation of Islam şi se dovedeşte a fi inteligent, articulat, ba chiar un lider înnăscut. Faima şi reputaţia sa reuşesc să le întreacă pe cele ale iniţiatorului mişcării, respectiv Elijah Muhammad. În 1959, participă la un documentar asupra Nation of Islam a lui Mike Wallace şi Louis Lomax, denumit "The Hate That Hate Produced."Aici, Malcolm X este recunoscut ca cel mai important lider al NoI, ceea ce determină şi celelalte ramuri ale mass-media să preia, din ce în ce mai mult, comentariile şi discursurile sale, fiind recunoscut ca fiind un maestru al cuvintelor.
Personalitate charismatică şi controversată
Malcolm X devine o figură foarte cunoscută, dar controversată. Chiar şi FBI-ul îl pune sub urmărire, după ce îi scrisese preşedintelui Harry S Truman că se opune războiului din Coreea şi se declară, deschis, un comunist, chiar în perioada cea mai importantă a Războiului Rece, când în SUA avea loc the Red Scare. Mai mult, agenţi ai FBI s-au înfiltrat în NoI-unul dintre ei fiind chiar bodyguard-ul lui Malcolm-cu scopul de a pune, în secret, microfoane, camere şi alte instrumente de supraveghere pentru a urmări activitatea organizaţiei.
La începutul anilor ’60, se atinge apogeul tensiunilor rasiale, în care atât Malcolm X, cât şi organizaţia sunt implicate, predicând formarea unui singur stat pentru Afro-Americani, respingând non-violenţa Civil Rights Movementai cărei lideri sunt, în cuvintele sale „stooges for white people”, sfâtuindu-i pe Afro-Americani să utilizeze orice formă de auto-apărare. Malcolm X îl critică până şi pe Martin Luther King Jr., denumindu-l „chump”. Discursurile sale sunt foarte populare printre persoanele de culoare, mai ales din centrele urbane din Nord şi Vest, care considerau că Malcolm X le reprezintă mult mai bine interesele, decât Mişcarea pentru Drepturile Civile.
Despărţirea de Nation of Islam
Însă, în 1963, Malcolm află că Elijah Muhammad, deşi predica celibatul până la căsătorie, avea relaţii cu şase femei, din care au rezultat şi copii. Malcolm este foarte afectat de veste, mai ales că respectase această prevedere până la căsătoria cu Betty Shabazz în 1958. Atfel, este determinat să respingă cererile lui Muhammad de a ascunde situaţia. Malcolm se simte trădat de Elijah, pe care îl considera un adevărat profet şi considera că i-a minţit pe cei care au intrat în NoI, deaorece organizaţia nu era ceea ce le fusese prezentat.
Nedorind să continue să participe la minciunile NoI, în Martie 1964, Malcolm X renunţă la membership-ul său în organizaţie, dar rămâne totuşi musulman şi decide să îşi creeze propria mişcare religioasă, denumită Muslim Mosque, Inc.Despărţirea a fost determinată nu doar de învăţăturile rigide ale lui Muhammad, pe care el însuşi nu le respecta, ci şi de faptul că membrii NoI devin din ce în ce mai nesatisfăcuţi de faima lui Malcolm X.
Acesta devenise o figură cunoscută, care îşi permitea să nu respecte hotărârile organizaţiei. Astfel, NoI transmite mesaje de condoleanţe familiei Kennedy în urma asasinatului preşedintelui John Fitzgerald Kennedy şi cere membrilor să se abţină de la alte comentarii. Malcolm, însă, ignoră sfatul şi transmite presei ce crede – „[Kennedy] never foresaw that the chickens would come home to roost so soon”. De asemenea, Louis Lomax editeaza o carte referitoare la NoI, pe a cărei copertă era doar o poză a lui Malcolm, iar în interior, se găseau cinci discursuri ale acestuia şi doar unul al fondatorului mişcării. Mai mult, lui Malcolm X i se propune scrierea unei autobiografii, ceea ce determină ura celorlalţi membri ai NoI.
Pelerinajul la Mecca – punct de cotitură în viaţa lui Malcolm X, separarea de NoI
În 1964, Malcolm X pleacă la Mecca în pelerinaj, în timpul căruia, i se modifică radical viziunea asupra vieţii şi lumii. Renunţă la limitările pe care i le-a impus Muhammad şi declară la întoarcere că, am întâlnit „oameni blonzi şi cu ochi albaştri pe care îi pot numi fraţii mei”. Ca atare, Malcolm îşi modifică radical mesajul, predicând unitate şi integrare între Afro-Americani şi albi. Ca atare, cresc tensiunile între el şi membrii actuali ai Nation of Islam, care ordonă chiar montarea de explozibili în maşina lui Malcolm.
Agenţii FBI inflitraţi în NoI atenţionează autorităţile faptul că organizaţia a hotărât asasinarea ui Malcolm X, ca atare, acesta nu mai pleca nicăieri fără bodyguards. Nation of Islam nu renunţă, iar la 14 Februarie 1965, casa din East Elmhurst, New York, unde locuia împreuna cu soţia şi cei patru copii a fost ţinta unui drive-by(N.R. indivizi înarmaţi au tras asupra casei fără a intra în incinta acesteia). Deşi scapă nevătămat, peste o săptămână, în timpul unui discurs la Audubon Ballroom din Mahattan, a fost împuşcat mortal. NYPD (New York Police Department) conchide că este rezultatul unui conflict de aproape un an între grupări inamice ale Afro-Americanilor, iar asasinii săi au fost identificaţi ca fiind membri ai NoI-Talmadge Hayer, Norman 3X Butler and Thomas 15X Johnson – care în Martie 1966 au fost găsiţi vinovaţi de omor calificat.
Malcolm X a fost înmormântat la Cimitirul Ferncliff, din Hartsdale, New York. Moartea sa a a influenţat muzica afro-americană, respectiv jazz-ul, în a deveni o extensie a mişcării naţionale a populaţiei de culoare. Noii muzicieni resping moderaţia politică şi non-violenţa şi îşi exprimă furia şi militantismul, inspiraţi de discursurile lui Malcolm. De asemenea, acesta devine foarte popular şi printre tinerii albi americani, după publicarea cărţii sale autobiografice.
Moştenire
De-a lungul timpului, Malcolm X a ajuns la statul de erou în panteonul Afro-American, deşi la momentul morţii sale era considerat un demagog iresponsabil. Orice s-ar crede despre el, a reuşit să transforme discursul şi politicile rasiale, înţelegând că pentru a modifica într-adevăr ceva, nu era de ajuns să îşi dorească schimbarea internă, ci să internaţionalizeze subiectul drepturilor omului. Astfel, Malcolm X credea că ONU trebuie să fie forumul decizional în aceste probleme şi nu Congresul SUA.
Malcolm a devenit, nu doar pentru Afro-Americani, un simbol al speranţei şi demnităţii umane.
Bibliografie
1. Marable, Manning, Malcolm X:A Life of Reinvention, Viking Penguin, New York, USA, 2011
2. Malcom X, Alex Hayley, The Autobiography of Malcolm X, Grove Press, USA, 1965
3. http://www.malcolmx.com/about/bio3.html
4. http://en.wikipedia.org/wiki/Malcolm_x