Ziua în care Luvrul a fost abandonat
Din calea războiului nu s-au ascuns doar oamenii, ci şi operele de artă. În timpuri de restrişte, locuitorii unei ţări lăsau egoismul la parte, şi înafara propriei persoane şi a familiei, protejau indentitatea naţiunii.
În 1938, ameninţarea războiului a forţat conducerea celebrului muzeu din capitala Franţei să pună la punct un plan de „evacuare” a colecţiilor. Locaţiile alese au fost undeva la ţară, în locuri liniştite, departe de a fi ţinte ale atacurilor naziste. Pe 3 septembrie 1939, odată cu declararea războiului, a fost luată decizia ca operele de artă cele mai valoroase, inclusiv Mona Lisa, trebuie să părăsească muzeul până la sfârşitul zilei. Împachetate cu grijă, şi băgate în cutii, câteva sute de sculpturi şi 3690 de picturi au pornit la drum.
Cu toate că era aproape gol, în timpul ocupaţiei naziste a Parisului, autorităţile germane au ordonat redeschiderea Luvrului în 1940. Naziştii doreau cu ardoarea ca Parisul să nu îşi piardă imaginea de oraş cultural, cu toate că marea parte a galeriilor erau închise publicului, iar angajaţii părăsiseră oraşul. În principal, galeriile goale au fost umplute cu colecţiile furate din casele evreilor iubitori de artă. La finalul războiului, în 1945, Luvrul a fost deschis publicului, cu toate operele prezente.