Max Factor, omul care a schimbat faţa lumii

De fiecare dată când o femeie îşi ajustează tenul cu puţin fond de ten, îşi alintă buzele cu ruj sau mânuieşte suav beţişorul cu mascara, oferă un omagiu subtil geniului cosmeticii, cel care a coborât machiajul în stradă. Max Factor a fost mintea luminată a cosmeticii din secolul XX:rujul, mascara rezistenta la apă, vopseaua de corp, fondul de ten lichid sau solid, pe toate le-a inventat Max Factor. Dar adevărata sa revoluţie a constat într-o idee simplă:fiecare femeie trebuie să aibă posibilitatea să arate la fel de fermecător ca o actriţă de film.

De la Moscova la Hollywood

Maksymillian Faktorowicz s-a născut în 1877, în oraşul polonez Łódź, şi şi-a început cariera ca ucenic la un peruchier al Marii Opere Imperiale Ruse. La vârsta de 20 de ani avea deja, în apropiere de Moscova, propriul său magazin de cosmetice, unde vindea rujuri, creme, parfumuri şi peruci. Curând, aristocraţia rusă a cunoscut produsele sale şi le-a apreciat atât de mult încât l-a numit expertul în materie de cosmetică pentru familia regală şi pentru Operă.

În 1904, a călătorit în Statele Unite şi şi-a dus familia la Expoziţia Universală din St. Louis. Nu s-au mai întors niciodată, aventura americană i-a captivat. Max a început să vândă produse pentru păr şi cosmetice actorilor din St. Louis.

Produsele sale au început să fie din ce în ce mai cunoscute, iar actorii din industria filmului, aflată în plină dezvoltare, au început să vină la el pentru sfaturi. Astfel, industria de la Hollywood l-a întâmpinat pe Max Factor cu braţele deschise. S-a stabilit în Los Angeles împreună cu familia sa, în 1909, şi s-a angajat la Teatrul Pantages.

Un inventator de priviri provocatoare

În 1914 deja se ocupa cu îmbunătăţirea cosmeticelor destinate filmului. De altfel, tot el a şi inventat termenul englezesc pentru machiaj:„makeup”, provenind de la verbul „to make up (someone’s face)” (a corecta, a finisa faţa cuiva). A venit cu o nouă alternativă de colorant folosit în machiajul actorilor, întrucât considera că substanţa aflată în circulaţie arăta îngrozitor şi „terifiant!” pe ecran-era o mască rigidă care la primul zâmbet se sfărâma. 

1924, Max Factor alături de starul hollywoodian Louise Fazenda

Aşa că a creat Flexible Greasepaint, care a fost primul produs de machiaj creat pentru industria filmului. Astfel, actriţele aveau un ten natural, mult mai uşor de observat în cadrele de aproape. Saloanele sale au început să fie vizitate cu regularitate de actriţe celebre, precum Mary Pickford, Gloria Swanson, Claudette Colbert, Jean Harlow, Bette Davis, Joan Crawford şi Judy Garland.

În 1918, a dezvoltat o gamă de pudră de faţă bazată pe principiul “armoniei culorilor” – principiu conceput şi dezvoltat tot de Max Factor –, care îi permitea să realizeze machiaje individualizate, bazate pe tonul pielii modelelor, graţie gamei largi de nuanţe disponibile. Max Factor a rescris limbajul cosmeticelor pentru marele ecran:a inventat genele false, creionul pentru sprâncene, luciul de buze şi fondul de ten solid, cu acoperire completă.

Fiul său, Max Factor, Jr. a creat rujul Tru-Color, un ruj ce oferea un grad ridicat de rezistenţă la transfer şi îşi menţinea culoarea fără să irite pielea. În testarea produsului s-a renunţat la oameni în favoarea unei maşinării – „Maşina de pupat”:se aplica presiune asupra unor buze artificiale acoperite cu ruj, după care se măsura presiunea şi numărul de săruturi la care rezista rujul pe buze. În 1958, a apărut şi beţigaşul şi peria pentru aplicat mascara – o invenţie ce avea să revoluţioneze modul de aplicare a mascara. Mascara Wand – căci aşa se numea noul produs – se aplica dintr-un tub, cu ajutorul unei tije cu striaţii. Se renunţa, aşadar, la aplicarea mascara dintr-o cutiuţă, cu ajutorul unei perii – aşa cum se întâmplase până atunci

Cine a coborât machiajul în stradă

Inevitabil, odată ce actriţele au început să fie atât de stilizate pe micul ecran, şi-au dorit să îşi menţină înfăţişarea şi în viaţa de zi cu zi. Aşadar, cosmeticele Max Factor au început să fie purtate şi în apariţiile lor particulare. Curând, şi femeile care nu făceau parte din lumea filmului sau a teatrului au devenit interesate de machiaj. Doreau şi ele să poată arăta fabulos!

În anii 1920, fiii lui Max Factor erau implicaţi şi ei în afacere:Davis era director general, iar Frank îşi ajuta tatăl la dezvoltarea noilor produse. În această perioadă, au primit cea mai mare comandă de machiaj:2.200 de litri de machiaj măsliniu luminos pentru filmarea “Ben Hur”;astfel, se asigura că actorii care filmau în America aveau aceeaşi culoare a pielii cu cei ce filmau în Italia. Max Factor a deschis noi orizonturi în lumea cosmeticelor atunci când a inventat, în 1926, mascara rezistentă la apă, pentru filmul “Mare Nostrum”.

1925, Max Factor îi arată un fond de ten actriţei Renée Adorée

În 1927, Max Factor a deschis vânzările de cosmetice către publicul larg, dincolo de micul ecran. Înainte ca Max Factor să ia această iniţiativă, puţine femei utilizau cosmetice. Max a fost cel care a popularizat uzul (iar uneori abuzul) de cosmetice.

Considerat părintele machiajului modern, Max Factor este responsabil pentru inventarea multor produse cosmetice esenţiale şi încă inspiră tendinţele în modă şi frumuseţe de astăzi. A murit pe 30 august 1938, la vârsta de 59 de ani. Apoi, fiul său Frank i-a preluat numele. Max Factor jr. a continuat munca tatălui până în anii 1970.

Compania sa a început să creeze şi produse pentru bărbaţi:machiaje pentru armata americană în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, apoi şampoane şi aftershave. În 1955, a fost lansat primul parfum pentru femei.

În anii 1970, cea de-a treia generaţie a familiei Factor a ajuns în poziţii de conducere. Dar aceştia au avut alte interese, aşa că firma a fost cumpărată mai întâi de Revlon şi apoi, în 1991, de Proctor&Gamble.

www.nytimes.com

www.covellifashion.wordpress.com

www.lifetimetv.co.uk

Mai multe