Linia maritimă New York - Constantinopol, cu escală la Constanța / FOTO

📁 Primul Război Mondial
Autor: Ing. Dan-Eugen Sambra

Cursa maritimă New York – Marea Neagră (organizată de HAPAG în colaborare cu DLL) a luat ființă pentru prima dată în 1902; în Marea Neagră escalele erau atunci la Odesa, Noworosiisk, Batumi, Constantinopol. Hapag a pus la dispoziție pasagerele „Sicilia“ și „Georgia“, iar DLL pasagerele „Seriphos“ și „Milos“ (înlocuit în 1903 cu „Tenedos“).  

Linia maritimă New York – Odesa a fost inaugurată la 6 februarie 1902 cu pasagerul „Seriphos“ (plecând de la New York); „Seriphos“ s-a întors de la Odesa la 31 martie 1902, făcând escale la Constantinopol, Smyrna, Piräus, Kalamata, Patras, Malta și Algier.

Nu erau curse rapide – cum au fost mai târziu; totuși în 1902 și 1903 au fost multe curse în care peste 300 de pasageri au ales noua linie maritimă spre New-York. S-a renunțat însă la ea în vara lui 1904 (după 27 de curse tur-retur), din cauza că nu era rentabilă. În cei doi ani cursa aceasta a fost criticată de asemenea, că nu este corect ca o linie maritimă germană să ofere produselor americane o legătură directă cu Levantul.

În aprilie 1914 este inaugurată acesta linie maritimă pentru a doua oară; și din nou a apărut aceeași critica. La 15 aprilie 1914 vaporul („steamer / Dampfer“) ”Corcovado“ demarează aceasta linie maritimă plecând de la New York spre Constantinopol; împreună cu „Corcovado“ au mai deservit aceasta linie vapoarele mai vechi „Barcelona“ (ex „Arabia“, 5.446 BRT) și „Pisa“ (4.967 BRT), lansate amindoua în 1896.

Anunț apărut în presă despre plecarea lui ”Corcovado” de la New York, 15 aprilie 1914.

A fost primul sau voiaj tur-retur New York - Constantinopol. Al doilea voiaj a început la 2 iulie 1914 la New York; vasul a ajuns la Constantinopol la 1 august 1914 - și acolo a și rămas pentru toată durata Primului Război Mondial. În 1914, fiind cel mai mare vapor în Levant din acel timp, a atras peste tot atenția presei și autorităților locale.

La 1 mai 1914 ”Corcovado” a făcut escala la Constanța (sosind de la New York, via Gibraltar, Barcelona, Napoli, Patras, Pireus).

”Liberalul Constanței” a scris la 11 mai 1914 (an I de apariție, nr. 29) [Săptămânalul ”Liberalul Constanței” a apărut intre 27 iulie 1913 și 17 iunie 1928, la Constanța - fondator: Ioan Berberianu (farmacist, ajutor de primar - vezi textul de mai jos). A fost o importantă cronică a evenimentelor politice și sociale în Constanța]:

„În ziua de 1 Maiu, pe la orele 1 p.m., a sosit în portul nostru primul vapor ”Corcovado”, al marei societăți maritime de export Hamburg-Linie. La orele 4 p.m. a avut loc o mică gustare pe vapor la care au luat parte d-nii Schmidt consul german, Lazarovici, șeful construcț. portului Constanța, procuror Săulescu I, Berberianu ajutor de primar, V. Radovici jude instructor, jude Epureanu, Botez căpitanul portului Constanța [n.n. care mai târziu a scris sub pseudonimul Jean Bart], judecătorii Tribunalului, Rădulescu, Mihăileanu, avocații Diamandopol, Simionescu, jude Teodorescu, reprezentanții presei și I. Schwartz, reprezentantul socetăței Hoffman din localitate.
Acest mare vapor condus de căpitan Looft, posedă un motor de 5400 cai putere cu un tonaj de 10000 tone și cu o viteză de l4 mile pe oră. El are 20 ofițeri și un echipagiu de 171 oameni pe bord. „Corcovado“ este primul vas maritim care face legătura comercială dintre România și America, chiar și acum a adus diferite mărfuri de ferărie și altele.
Pe bordul vasului se află telegrafie fără fir, imprimerie și se scoate un ziar cu numele ”Corcovado” care cuprinde știrile cele mai noui primite prin telegrafia fară fir, ziarul se împarte la cei 1500 de pasageri de pe vas. La orele 4 jum. căpitanul și cu d. Jack Schwartz, reprezentantul societăței Hoffman au condus mulțimea ce era pe bord să viziteze vasul.
La orele 5 s'a servit o gustare, iar la șampanie s'au ridicat toasturi. La șampanie cel dintâi a toastat d. Schmidt, Consul general al Germaniei, care salutând pe reprezentanții autorităților românești cari iau parte la această festivitate, bea pentru prosperitatea orașului Constanța.
D-l Ioan Berberianu ca ajutor de primar, salută cu bucurie în numele orașului Constanța inaugurarea liniei maritime dintre Constanța și noul continent și urează nouei întreprinderi câștig și prosperitate. D. Lazarovici, șeful construcției portului închină în sănătatea căpitanului vasului și prin o documentată cuvântare face istoricul societăței.
D .Capitan Botez [n.n. Jean Bart] bea în sănătatea împăratului Germaniei; laudă Germania, arătând că din sânul ei s'a găsit o societate să lege Europa de America. Împăratul Germaniei este protector al marinei și cunoscător al intereselor comerciale, urează societăței succes și progres.
Dl. Căpitan Looft, comandantul vasului mulțumește pentru cuvintele bune ce s'au spus pentru marina germană și suveran și bea în sănătatea M.S. Regelui Carol și a întregei Dinastii. Mai toastează d. Avocat Danielopol, consul Schmidt, jude sindic Epureanu, Mihăileanu judecător, Schwartz și altii.“

La 20 mai 1914 a început primul voiaj de întoarcere de la Odesa spre New York al lui „Corcovado“ - prin Batumi, Constantinopol, Smyrna, Piräus spre New York. La sosirea lui „Corcovado“ la Constantinopol - la 27 mai 1914 - a avut loc un mare banchet oficial la bordul vasului, organizat de Directorul Hapag, Dr. Ecker, pentru oaspeții americani, turci și germani. S-au ținut discursuri cu această ocazie, în care s-au apreciat impulsurile pozitive date de noua linie maritimă pentru economiile celor trei țări; ambasadorul american în Turcia, Excelenta Sa Morgenthau, a toastat evoluția economica a Germaniei. La 28 mai 1914 ”Corcovado” părăsește Constantinopol spre New York.

Extrase de presa care descriu aceste evenimente:


La 2 iulie 1914 ”Corcovado” pleacă în a doua sa cursa New York - Constantinopol. Alăturat un anunț apărut cu aceasta ocazie în presa locală.

În presa au mai fost anunțuri de sosire / plecare din acest voiaj al lui ”Corcovado” din diverse porturi, de ex.:

  • - 12 iulie 1914: sosit la Gibraltar
  • - 17 iulie 1917: sosit la Napoli, etc.


La 26 iulie 1914 „Corcovado“ a ajuns din nou la Odesa; probabil a avut din nou escala la Constanța în jur de 18-22 iulie 1914.

La începutul lui august 1914 „Corcovado“ a putut sa ajungă înapoi la Constantinopol, exact înainte de începerea Primului Război Mondial, unde a și rămas pe durata războiului. La Constantinopol a fost folosit drept vas de locuit și cartier general al Diviziei din Mediterana al armatei germane (Wohnschiff und Hauptquartier der deutschen Mittelmeerdivision). Între 1916-1918 „Corcovado“ a fost folosit și pentru transportul de trupe din și spre Constanța / Odesa / Nikolayew / Sewastopol / Poti.

După armistițiul încheiat între Imperiul Otoman și puterile Antantei, germanii și austriecii din Constantinopol trebuiau sa părăsească Turcia în decurs de o lună. Pentru început aceștia au fost cazați pe ”Corcovado” și ”General”, aflate la Constantinopol în acel moment.

Alăturat este ultimul afiș al HAPAG-DLL, apărut la 1 august 1914:

- este descrisa linia New York – Levante

- cu escala la Constanța

- folosind pasagerele „Barcelona“ / „Corcovado“ / „Pisa“

- „Corcovado“ era planificat sa plece de la Constantinopol spre New York la 7-9 august 1914.

Câteva date tehnice ale lui „Corcovado“:

- lansat la apă: Kiel, GermaniaWerft, 21.12.1907 .
- intrat în funcție: 1.4.1908. 
- pasageri: clasa I / II / III: 104 / 32 / 1164. 
- echipaj: 154.
- Primul său voiaj a fost de la Hamburg spre America de Sud. 
- începând cu 1911 a făcut curse spre America Centrală (împreună cu vasul sau geamăn „Ypiranga“).
- la 19 octombrie 1912 a mers pentru prima data pe linia Hamburg – New York .
- la 15 martie 1914 pentru prima data de la Hamburg la Philadelphia.


1916-1918 - ”Corcovado” pleacă spre Odesa (sus).


În imaginea de jos: ”Corcovado” împreună cu alt transportor de trupe: ”General” (care a deservit înainte de Primul Război Mondial linia ”DOAL - Deutsche Ost-Afrika Linie”). 

”Corcovado” în portul Constanța (foto jos).


Porturile romanești de la Dunăre / Marea Neagră au fost spre sfârșitul sec. XIX deservite de diverse linii comerciale romane și străine. Alăturat câteva exemple:

- DLL, în 1894.

- NDL / DLL / SMR, 1912.

Compania DLL (Deutsche Levante Linie) s-a înființat în septembrie 1889 de către un consorțiu de negustori din Hamburg. Inițial a avut patru vase (”Lesbos” / ”Rhodos” / ”Chios” / ”Samos” - vase mari, de la 2700 BRT în sus) cu care a deservit zona Levant. În România vasele DLL au deservit porturile Galați și Brăila. Alăturat este lista curselor făcute de DLL în Levant în perioada februarie-iunie 1894. Toate cele patru vase menționate mai sus au navigat până la Galați și Brăila.

Constanța a fost de asemenea deservită de diferite companii de navigație române și străine. Alăturat ca exemplu un afiș din 1912 al NDL Bremen / DLL Hamburg și SMR (Serviciul Maritim Roman), în care sunt descrise legăturile maritime în Marea Mediterană - deservite de pasagerele ”Liniei Regale Romane / SMR”, București:

- via Constanța, prin Constantinopol și Smyrna.

- spre Alexandria.

- în legătura cu trenurile Orient-Express venite de la Paris / Londra prin Viena / Budapesta care legau Vestul european cu portul Constanța - și prin el cu zona Levant.


Bibliografie:

1. Arnold Kludas: ”Die Geschichte der deutschen Passagierschiffahrt”, Bd. 3: ”Sprunghaftes Wachstum: 1900 bis 1914”. Ernst Kabel Verlag, Hamburg 1986.
2. Claus Rothe: ”Deutsche Ozean-Passagierschiffe 1896 bis 1918”. Steiger Verlag, Moers 1986
3. Carl Herbert: ”Kriegsfahrten deutscher Handelsschiffe”. Broschek & Co, Hamburg 1934.
4. Friedrich Schrader: ”Eine Flüchtlingsreise durch die Ukraine ... Tagebuchblätter von meiner Flucht aus Konstantinopel”. Verlag J.B. Mohr, Tübingen, 1919

Mai multe