Kangol, „generalul“ beretelor - sau cum a intrat bereta in istorie

📁 Istoria Modei
Autor: Sinziana Boaru

A început ca brand britanic din necesitatea unui refugiat, dar a devenit un nume internaţional din dorinţa curţii regale, a armatei, a rapperilor şi a tinerilor din toată lumea.

Berete vor exista întotdeauna. Şi designeri care să găsească inspiraţie în trecut. Aşa cum au făcut cei de la Moschino sau Saint Laurent când au reintrodus toate formele retro-şic, dar şi interpretările moderne ale şepcilor de baseball ale lui Alexander Wang.

Dar nu sunt foarte mulţi designeri sau case de modă care se pot mândri cu 75 de ani de existenţă în care au reuşit să satisfacă gusturile şi nevoile armatei britanice, ale familiei regale şi ale rappe­rilor faimoşi din toată lumea. Sunt doar câteva dintre punctele culminante ale istoriei colorate marca Kangol. Fondat în 1938, în Cumbria, în nord-vestul Angliei, când beretele croite de pălărierul evreu de origine poloneză Jacques Spreiregen au început să fie purtate de soldaţi şi muncitori din toată Anglia. Spreiregen era fugit din Polonia în Anglia, unde a şi rămas până la moartea sa, în 1979.

De la soldaţi la Beatles

Numele brandului nu derivă din logoul care arată un cangur, aşa cum s-a format mitul de-a lungul timpului. Kangol este combinaţia dintre K („knitting“ – a tricota), Ang (angora) şi ol („wool“ –lână).Faima numelui s-a împrăştiat cu adevărat când Kangol a început să furnizeze armatei britanice, în cel de-Al Doilea Război Mondial, şepci şi berete.

Modelul 504, cel mai bine vândut din toate timpurile

În special în ceea ce priveşte accesoriile capilare, trendurile sunt date de către copii pe străzile marilor oraşe. Phillip Pass, fost director Kangol

Primul eveniment grandios, dar şi optimist de această dată, a venit în 1948, cu ocazia ceremoniei de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Londra, când britanicii şi-au acoperit capul cu piesele brandului.

Moda a acaparat una dintre direcţiile Kangol în 1950, când creatorii de modă Mary Quant şi Pierre Cardin au colaborat cu producătorul pentru propriile colecţii. Adevărate „legiuni“ formate din fani şi-au făcut apariţia, în anii ’60, când formaţia Beatles, în culmea gloriei, a semnat un contract de exclusivitate cu brandul. Cei patru membri adoraţi au purtat berete, inclusiv o linie specială creată cu acea ocazie, aruncând brandul într-un vârtej al succesului internaţional. Dar şi mai surprinzătoare şi la fel de victorioasă în vânzări a fost apariţia unei pălării în revista „Vogue“, într-un pictorial ce o avea drept protagonistă pe prinţesa Diana, în 1983. Dintr-odată, femei din toată lumea şi-au dorit accesoriul Dianei.

Rapperul The Notorious B.I.G.

„Injecţie de energie“ din sudul Africii

Când Phillip Pass, un fost producător de paraşute din Africa de Sud, a preluat compania Kangol, în 1991, „a fost o injecţie cu energie“, după cum titra presa de specialitate a vremii. Pass a angajat o armată de designeri pe care i-a trimis la toate show-urile de modă din Londra, Paris şi Milano pentru a intra în contact cu tendinţele. Dar, mai  ales, le-a spus să urmărească moda străzii, să fie atenţi la fiecare potenţial client. „În special în ceea ce priveşte accesoriile capilare, trendurile sunt date de către copii pe străzile marilor oraşe“, a spus Pass.

Actorul Samuel L. Jackson

La puţin timp după măsurile luate, o nouă generaţie s-a îndrăgostit de brand după ce l-auvăzut pe LLCool J purtând beretele Kangol cu orice ocazie. Astăzi, acest tip de devotament faţă de brand este rezultatul unui aranjament extrem de bănos. Atunci era vorba doar despre pasiunea rapper-ului pentru piesele brandului. De la generalul britanic Bernard Montgomery până la Marshall Bruce Mathers III, cunoscut drept Eminem, accesoriile Kangol şi-au croit drumul prin cea mai colorată şi diversă paletă de clienţi. Rapperii Grandmaster Flash, Run-DMC, Slick Rick şi The Notorious B.I.G. au fost unii dintre cei mai puternici promotori ai brandului în anii ’80, urmaţi de actorul Samuel L. Jackson, dotat mereu cu o beretă Kangol.

Modelele celebre

„Brandul evoluează în permanenţă, creează stiluri subestimate la început care devin trendsettere fără să fie ostentative“, a spus Sean Leon, directorul de marketing al companiei Kangol.

Fidelitatea faţă de moştenirea şi valorile brandului rămâne esenţială. De aceea, în cadrul show-ului care a aniversat 75 de ani de existenţă, şi-au făcut apariţia şi modelele-etalon Spitfire şi 504. Colecţia următoare a brandului va fi realizată în colaborare cu Marc Jacobs, urmând o listă lungă de designeri care au participat creativ la realizarea produselor Kangol.

Eminem

Brandul evoluează în permanenţă, creează stiluri subestimate la început care devin trendsettere fără să fie ostentative. Sean Leon, director marketing Kangol

Compania a început să producă încălţăminte sport, pantofi, ceasuri şi genţi, chiar şi cutii de sushi pentru piaţa japoneză. Dar pălăriile, care existau în 250 de modele încă din anii ’90, cu preţuri cuprinse între 10 şi 400 de dolari, erau şi sunt printre cel mai bine vândute din lume. În 1997, cinci milioane de pălării erau distribuite în toată lumea. Vânzările totale ale companiei se ridicau la 100 de milioane de dolari, modelul 504 fiind cel mai căutat. Pass a spus că succesul brandului nu poate fi explicat, ar fi ca şi cum „ai încerca să pui degetul pe o bucăţică de magie“. După ce Pass a plecat, în 1999, magia a continuat şi rezistă până astăzi. 

Mai multe