Inaugurarea podului de la Cernavodă: Anghel Saligny a garantat cu propria viață calitatea proiectului său
După ce Dobrogea a fost alipită României prin prevederile Tratatului de la Berlin (1878), construirea unui pod care să lege noua provincie de restul țării a devenit o necesitate, astfel că, la 21 octombrie 1890 a fost pusă „piatra fundamentală a podului menit să împreuneze cele două maluri ale Dunării între Fetești și Cernavodă”.
Cinci ani mai târziu, la 14 septembrie 1895, în prezența unei numeroase asistențe, Regele Carol I inaugura la Cernavodă cel mai lung pod din Europa (4408 m), un proiect ambițios, coordonat de inginerul Anghel Saligny. În construcție, inginerul folosise pentru prima dată un sistem de grinzi cu console pentru structură și oțel moale la tabliere, tehnică inovativă ce a conferit durabilitate proiectului, la aproape o sută de ani de la inaugurare, podul de cale ferată de la Cernavodă fiind încă funcțional, notează Arhivele Naționale ale României (ANR), pe pagina de Facebook a instituției.
În timpul ceremoniei de inaugurare, Regele Carol I a bătut cel din urmă cui, după cum mărturisește în documentul ce însoțește acest eveniment: „mulțumită râvnei și măiestriei inginerilor români, am trecut pe deasupra valurilor celor două brațe ale Dunărei mărețe și am bătut cel din urmă cuiu, care a încheiat și sfârșit aceste falnice lucrări”.
Podul de la Cernavodă (foto: ANR, SANIC, Colecția Documente Fotografice, IL 73)
Momentul culminant al zilei a fost testarea rezistenței podului cu un convoi de 15 locomotive grele. Convins de calitatea construcţiei sale, Saligny s-a urcat împreună cu câțiva muncitori într-o şalupă pe care a ancorat-o sub pod, garantând cu propria viață calitatea proiectului său, reacția sa atunci când convoiul de locomotive a ajuns cu bine pe celălalt mal al Dunării fiind „Ştiam că va ţine!”.
Un exemplar al actului de inaugurare a fost pus în zidăria piciorului de pe țărmul stâng, cel de-al doilea urmând să se păstreze în Arhivele Statului (foto jos, sursa: ANR, SANIC, Fond Acte Comemorative şi de Fundaţie, nr. 29).
Documentul, cu un antet împodobit cu titulatura Regelui Carol I alături de o imagine de epocă a podului care a purtat numele său, poartă semnăturile participanților la inaugurare, printre care le amintim pe cele ale Regelui Carol I, Reginei Elisabeta, Principelui Ferdinand, Principesei Maria și pe cea a inginerului Anghel Saligny.
Foto sus: Cernavodă. Podul „Regele Carol I” (sursa: ANR, SANIC, Colecția Documente Fotografice, FV 271)