De ce în unele țări se conduce pe partea stângă. Răspunsurile pot fi vechi de secole
Doar un sfert din populația planetei mai conduce astăzi pe partea stângă, cu toate că în trecut situația stătea invers. Actorii principali în această competiție au fost Marea Britanie și Franța, iar factorii care au influențat această regulă au fost multiplii. Printre cei mai importanți regăsim: nevoia apărare; tipul de mijloace de transport folosite, precum și modalitățile de tracțiune;necesități economice;dar și orgoliile naționaliste ce au apărut în conștiința anumitor popoare după luptele de obținere a independenței.
Mersul pe partea stângă a drumului pare că a fost folosit într-o proporție mai mare în trecut. O descoperire din 1998 de la Blundson Ridge, în apropiere de Swindon, arată cum romanii, ce lucrau într-o carieră de piatră, foloseau partea stângă a drumului pentru a transporta materia extrasă. Acest lucru a fost dovedit de urmele mult mai adânci ce plecau de la carieră spre deosebire de cele care veneau spre aceasta. În plus, pe o monedă de argint din acea perioadă (denarius) era reprezentată o scenă cu doi călăreți surprinși în momentul în care treceau unul pe lângă altul prin partea stângă.
O altă rădăcină a condusului pe partea stângă pare să fie nevoia de apărare. Dat fiind faptul că majoritatea oamenilor sunt dreptaci, nevoia de a te plasa mai în stânga în fața pericolului este evidentă. De asemenea, în cazul cavalerilor dreptaci, sabia era ținută pe partea stângă. Acest fapt dă dreptate celor care susțin că mersul pe această parte a primat pentru că folosirea sabiei devine mult mai eficientă într-un duel.
Cu toate acestea, varianta conform căreia cavalerii medievali au impus această normă în timpul turnirurilor și nu numai este infirmată de istorici. Aceștia susțin faptul că rolul lor nu ar trebui exagerat, în acea perioadă traficul fiind foarte redus. Este puțin probabil ca normele pe care le stabileau unii cavaleri medievali într-un cerc restrâns să se fi răspândit atât de mult. Mai mult decât atât, contrar anumitor reprezentări, în timpul turnirurilor, cavalerii se plasau în dreapta și loveau oblic în momentul când se apropiau.
Pe partea dreaptă a drumului a început să se meargă o dată cu apariția vehiculelor mai mari, trase de mai multe animale, a căror direcție era ținută de vizitiu de jos și nu de pe car. Oamenii obișnuiesc să direcționeze animalele cu mâna dreaptă și se poziționează între acestea și trafic pentru un mai bun control.
Este bine cunoscut faptul că atât în Marea Britanie, cât și în coloniile sale, s-a circulat pe partea dreaptă. La fel s-a întâmplat și în cazul Franței pe la 1800, al cărei Napoleon, stângaci de fel, a decis ca atât francezii, cât și toate coloniile lor să folosească mersul pe partea dreaptă. Balanța s-a înclinat definitv în momentul în care Statele Unite ale Americii a decis, în urma Războiului de Independență, să oficializeze banda dreaptă pentru înaintare. Acest lucru a dus nevoia altor țări de a se adapta pentru că aveau nevoie de tehnologia produsă pe noul continent.
În Suedia, devierea traficului rutier de pe stânga pe dreapta a avut loc la 3 septembrie 1967 (foto jos).