Criză economică și cuirasate nipone
Perioada 1929-1933 a fost definită drept una în care recesiunea economică a făcut prăpăd la nivel mondial în veniturile și fericirea oamenilor de pe toate meridianele. Aceasta este varianta oficială a tratatelor de istorie. Teza pare prea răspândită pentru a putea fi combătută. Existau însă și excepții, adevărate oaze de beneficii materiale. Marile puterii investeau masiv în tehnica militară și în capacitățile industriale necesare în caz de război, acestea devenind vizibile abia după 1939. Și Japonia a cunoscut o perioadă de decădere economică, marcată de șomaj și închideri de firme, dar sume enorme au fost dirijate spre armată și marină.
Dacă analizăm cu atenție datele publicate până-n prezent, constatăm cu uimire că s-a produs o transformare radicală față de anul 1927. Să luăm cazul crucișătorului de bătălieKirishima. Era un tip de vapor rapid, menit să ducă opt tunuri grele acolo unde ar fi dictat interesele militariștilor niponi. A fost întărit blindajul magaziilor de muniții, a fost îmbunătățită protecția împotriva torpilelor și s-a efectuat trecerea instalației de forță pe petrol.
Citește și:
Proiectarea eronată a cuirasatului Yamato
Au fost adăugate 4.000 t de oțel de cea mai bună calitate pentru a rezista proiectilelor perforante de mare putere. Nava îmbunătățită a fost gata în aprilie 1930 și putea să se deplaseze cu 50 km/h. Viteza pare redusǎ, dar nu pentru un colos cu un deplasament de 37.000 t.A fost reconsideratǎde la categoria crucișǎtor de bǎtǎlie la cea de cuirasat.A fost trimisă imediat să patruleze în largul coastelor chinezești, chiar dacă se consuma mult combustibil lichid scumpși deficitarȋn imperiul asiatic. A primit și aparate de zbor pentru recunoașteri aeriene. Lipsurile nu erau resimțite în domeniul militar. Un singur proiectil greu de peKirishimaavea o masǎde 635 kgși era propulsat de 143, 2 kg de explozibil de mare putere.
Nu se putea moderniza o singurǎunitate din cele patru ale clasei Kongo. Crucișǎtorul de bǎtǎlie Kongoa intratȋnșantierȋn luna septembrie 1929și a ieșitȋn 1931 drept cuirasat. Avea protecție antitorpile, blindaj nouși un sistem de propulsie modern. Se lucrași la Hieipentru a fi transformatȋn navǎ-școalǎ. Crucișǎtorul de bǎtǎlie Haruna, care a cunoscut modificǎriȋn perioada 1926 – 1931, a fost trimisȋn august 1933 la o modificare radicalǎȋn cuirasat rapid.
Evident, se putea și mai mult, ceea ce s-a văzut în anii următori. Marea CrizǎEconomicǎa fost acea perioadǎde timpȋn care flotele de rǎzboi au nǎpȃrlit precumșerpii. Vapoarele militare moștenite din precedenta conflagrație mondialǎau fost pregǎtite prin creșterea puterii de focși prin mǎrirea razei de acțiune la nivel planetar. Era firesc ca banii sǎ se scurgǎ spre firmele de armament și populația sǎ sufere de diferite lipsuri.