Certina, inovaţie şi sport (P)

Istoria Certina începe în anul 1888, atunci când fraţii Adolf şi Alfred Kurth pornesc o afacere cu mecanisme de înaltă calitate pentru ceasuri şi piese de schimb în Grenchen, Elveţia. Firma avea un nume scurt şi reprezentativ, „Kurth Frères”, şi doar trei angajaţi. În scurtă vreme, firma micuţă a fraţilor Kurth evoluează şi începe să producă integral ceasuri, iar din 1906 e utilizat pentru prima oară şi un nume de brand – Grana, de la „Granacus”, denumirea în latină a localităţii Grenchen.

Compania îşi fabrică, aşadar, propriile mecanisme, demonstrând o înclinaţie inovatoare pentru originalitate;aceasta e evidenţiată, printre altele, de crearea primului ceas mecanic cu afişaj digital (cu cifre) în anul 1936. Alimentat de către un mecanism cu arc, ceasul utiliza discuri rotative care aveau inscripţionate cifre pentru a afişa ora. Doi ani mai târziu, în 1938, Grana şi cei 250 de angajaţi ai săi sărbătoresc cea de-a 50-a aniversare a companiei. Este momentul apariţiei numelui de brand Certina, din latinescul „certus” (sigur, hotărât).

În cadrul experimentului Sealab-II, scafandrii Marinei Statelor Unite purtau ceasuri Certina DS

În 1959, încă o inovaţie:introducerea conceptului DS Double Security (securitate dublă). Concret, un mecanism găzduit într-o carcasă extrem de rezistentă. La vremea respectivă, mecanismele automatice (cu armare automată) rezistau unor şocuri provocate de căderea liberă de la doar 1, 8-2, 2 metri. Inovatoarele ceasuri Certina DS au ridicat aceste valori la 6 metri, iar nivelul rezistenţei la apă, la 20 de atmosfere, plasând compania în topul celor mai buni producători de ceasuri din lume.

1960 este anul în care un ceas Certina DS însoţeşte echipa Elveţiei în cadrul expediţiei pe Dhalaugiri (8222m), în munţii Himalaya, demonstrându-şi abilităţile în faţa modificărilor extreme de temperatură şi altitudine.

În anul următor, Certina lansează modelul Blue Ribbon, cel mai rezistent ceas din lume în acel moment, echipat cu un mecanism automatic foarte subţire. Iar în 1968, în cadrul extenuantului experiment Sealab-II, scafandrii Marinei Statelor Unite purtau ceasuri Certina DS.

Cu Muhammed Ali (alias Casius Clay) – campionul american la categoria grea care promovează în 1976 modelul DS-Dia Master din carbură de tungsten, practic imposibil de zgâriat – debutează o lungă perioadă de colaborare între Certina şi lumea sportului, devenită deja aproape o tradiţie.

În 1977, modelul Certina Dia-Master Quarty, un ceas de o înaltă precizie, se dovedeşte a fi un dispozitiv indispensabil într-o expediţie trans-sahariană;acesta este şi anul în care, sărbătorind cea de-a 50-a aniversare, producărorul de maşini Volvo comandă pentru fiecare dintre cei 64.113 angajaţi ai companiei câte un ceas Certina gravat.

În 1995, Certina devine cronometrorul oficial al World Motorcycling GP (an în care compania e poziţionată ca brand de „Ceasuri Sport”, în Grupul Swatch). În 2002, Certina devine copilotul elveţian al campionului mondial de raliu, Colin McRae, iar noul model Certina DS Ultimate se află în centrul atenţiei orologeriei mondiale. Continuând legătura sa cu lumea motociclismului, Certina devine, în 2003, partener de nădeje pentru Sete Gibernau, unul dintre cei mai serioşi competitori la titlul mondial din Moto GP, dar şi pentru Thomas Lüthi, un pilot elveţian extrem de talentat din categoria 125 cm³. 2005 este anul în care debutează parteneriatul cu echipa de Formula 1 Sauber Petronas, dar şi anul în care ambasadorul Certina, acelaşi Thomas Lüthi, câştigă titlul de campion la 125 cm³ (Moto GP World Championship).

Muhammed Ali (alias Casius Clay) promovează în 1976 modelul DS-Dia Master din carbură de tungsten

În 2006, Certina continuă parteneriatul cu o nouă echipă de Formula 1, BMW Sauber, iar noua vedetă de Formula 1, Robert Kubica, devine ambasador Certina. Doi ani mai târziu se înregistrează şi prima victorie a echipei BMW Sauber:la Montreal, Robert Kubica şi Nick Heidfeld obţin victoria la Marele Premiu al Canadei. Victoria ajută echipa BMW Sauber să încheie sezonul FIA cu unsprezece finish-uri pe podium şi cu un loc 3 în Campionatul Constructorilor.

Mai multe