Cele mai bune 10 filme ale tuturor timpurilor, alese de marii regizori
La fiecare zece ani, publicațiaSight and Soundrealizează un sondaj internațional în rândul criticilor de film pentru a decide care sunt, în opinia specialiștilor, cele mai bune filme realizate vreodată. Sondajul, care datează încă din 1952, este considerat cel mai important instrument în critica de film.
Timp de mulți ani, criticii au ales de fiecare dată același film:Citizen Kane, capodopera lui Orson Welles, a fost numit de cinci ori la rând, din 1962 și până în 2002, cel mai bun dintre cele mai bune filme. Apoi, în 2002, Vertigo al lui Hitchcock i-a luat locul.
Asta este părerea criticilor. Dar ce zic regizorii? Începând din 1992, aceeași publicație a început să realizeze un sondaj în rândul regizorilor faimoși, artiști precum Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Mike Leigh sau Michael Mann. În 2012, Sight and Sound a întrebat 358 de regizori care este, în opinia lor, cel mai bun film din toate timpurile. Kane? Vertigo? Poate La règle du jeu al lui Jean Renoir, singurul film care a rămas în top 10 din 1952 și până în prezent.
Nu. Regizorii au decis că titlul de cel mai bun film revine regizorului Yasujiro Ozu pentru Tokyo Story.
Este o alegere surprinzătoare, dar meritată. Capodopera lui Ozu este diferită de stilul din Citizen Kane și atmosfera ciudată a lui Vertigo. Tokyo Story este un portret blând, nuanțat, al unei familii ale cărei legături se deteriorează încet, dar inexorabil din cauza modernizării. Filmul are o mare putere emoțională, chiar dacă aceasta apare pe parcurs drept înăbușită;însă până la sfârșit, spectatorul este cuprins de un greu, dar senin, sentiment al efemerității tuturor lucrurilor.
Poate că motivul pentru care acești mari regizori au ales Tokyo Story în fața altor opere cinematografice de excepție este abordarea unică a lui Ozu. Încă din timpul lui D.W.Griffith, aproape toți regizorii de film – chiar și rebeli precum Jean-Luc Godard – au respectat anumite convenții ale formei, precum continuitatea montajului sau regula de 1800. Ozu a renunțat la toate acestea și a adoptat un limbaj cinematografic nou. Forma filmului său a fost radical diferită, dar poveștile universale;acesta a fost paradoxul lui Ozu.
Citizen Kane a primit locul doi, dar este la egalitate cu opera lui Stanley Kubrick, 2001:Odiseea Spațială. Urmează cel mai bun film despre cum se fac filmele:8 ½ al lui Fellini. Francis Ford Coppola este însă singurul care are două filme în top:The Godfather și Apocalypse Now.
Aceasta este lista completă:
1. Tokyo Story – Yasujiro Ozu (1953)
=2. 2001:A Space Odyssey – Stanley Kubrick (1968)
=2. Citizen Kane – Orson Welles (1941)
4. 8 ½ – Federico Fellini (1963)
5. Taxi Driver – Martin Scorsese (1976)
6. Apocalypse Now – Francis Ford Coppola (1979)
=7. The Godfather – Francis Ford Coppola (1972)
=7. Vertigo – Alfred Hitchcock (1958)
9. Mirror – Andrei Tarkovsky (1974)
10. Bicycle Thieves – Vittorio De Sica (1949)
Sursa:http://www.openculture.com/