Care sunt cele mai bune romane istorice?
Idele lui Martie, Familia Borgia, Cleopatra, Ivan cel Groaznic, Carol cel Mare și Roland, Armata pierdută, Regele Arthur etc sunt doar câteva dintre romanele istorice care au înflăcărat inimile și mințile cititorilor. Mai mult, o bună parte dintre aceste romane au devenit o sursă de inspirație pentru industria filmului. Lista, însă, rămâne deschisă și vă invităm să o completați cu romanele istorice care v-au impresionat.
Idele lui Martiede Valerio Massimo Manfredi
Roma, începutul lui martie, anul 44 î.Hr. Caius Iulius Caesar, pontifex maximus, dictatorul veşnic, comandantul invincibil care a supus întreaga lume în numele legii romane, este un bărbat de cincizeci şi şase de ani, doar aparent în deplinătatea puterilor sale fizice şi psihice. În realitate, este vlăguit şi bolnav, o fiară sleită de puteri şi captivă în cuşca înspăimântătoarelor sale coşmaruri. Incapabil să poarte pe umeri povara unei puteri imense îşi caută refugiu în pregătirea unei noi campanii militare, cea împotriva parţilor:„Pe câmpul de luptă” – este sigurul gând care-l mângâie – „cel puţin ştii exact unde este duşmanul”. Dar logica politică a unei conjuraţii decisive nu mai poate aştepta şi nici măcar sacrificiul eroic al lui Publius Sextius, cel mai credincios legionar al lui Caesar, nici grija devotată şi plină de iubire a soţiei sale, Calpurnia, atenţiile cu care-l înconjurau amanta Servilia, medicul Antistius şi fostul său aghiotant Silius Salvidienus nu vor reuşi s-o oprească. Prevestirile se vor adeveri, Idele lui martie vor fi sorocul şi lumea nu va mai fi la fel. Pe fundalul de o mare frumuseţe al Romei, în prezenţa unor personaje-cheie cu o uriaşă statură istorică şi tragică – Marcus Iunius Brutus, Cassius Longinus, Marcus Antonius, Marcus Tullius Cicero, Cleopatra – Valerio Massimo Manfredi ne dăruieşte un adevărat thriller politic plin de suspans, un portret memorabil al lui Iulius Caesar şi o foarte actuală dezbatere pe tema puterii şi democraţiei.
Familia Borgiade Mario Puzo
Înainte de moartea sa, în 2001, Mario Puzo începuse să lucreze la un roman despre familia Borgia din secolul al XV-lea pe care o considera "prima familie mafiotă". Există paralele evidente între familia Borgia și clanul Corleone imortalizat în „Nasul”, dar asemănările sunt în mare masură superficiale, cel puțin așa cum sunt prezentate aici.
Romanul începe cu manipularea alegerilor papale din 1492 de către cardinalul Rodrigo Borgia pentru a deveni noul papa Alexandru. Hotărât să întemeieze o dinastie, el îl numește pe fiul său Cesare cardinal în locul său și, după un act de incest strategic manevrat între frații Cesare și Lucrezia, începe să-și elimine fără milă adversarii și încercă să-și căsătorească copiii cu urmași ai familiilor nobile din Franța și Spania. Dar Cesare prefera sa fie soldat, iar Lucrezia voia să se mărite din dragoste;aceste dorințe au contribuit în aceeați măsură la jocurile politice riscante la căderea familiei Borgia în răstimpul unei generații.
Cleopatrade Jacques Benoist-Mechin
Cleopatra nu avea mai mult de cincisprezece ani când moartea tatălui ei, Ptolemeu al XI-ea Auletul, face din ea suverana celui mai bogat și prestigios regat mediteranean. Era încă departe de vârsta de patruzeci de ani, când, după bătalia de la Actium, îl trage dupa ea în neființă pe triumvirul Marc-Antoniu.
Ivan cel Groaznicde Henri Troyat
Ivan al IV-lea, supranumit cel Groaznic, se naște la Moscova la 25 august 1530. Se spune ca în acel moment asupra Kremlinului s-a abătut un trăsnet, iar noul născut avea deja doi dinți! Domnia de 37 de ani a lui Ivan cel Groaznic este o succesiune de crime și masacre. Sadic și în același timp mistic, el se considera reprezentantul lui Dumnezeu pe pământ și se crede dinainte iertat pentru toate fărădelegile sale. Totusi, in invalmaseala acestei vieti rabufnind de pasiuni si
Carol cel Mare și Rolandde Allan Massie
Un învăţat îi spune o poveste tânărului său elev, care-l ascultă fermecat – băiatului îi va fi dat să aibă un destin măreţ. Iar ceea ce-i istoriseşte dascălul său este povestea lui Charlemagne, părintele Europei moderne, a nepotului acestuia Roland şi a războaielor pline de cruzime şi neobişnuit de sângeroase împotriva sarazinilor şi saxonilor:războaie care au configurat Europa modernă. Allan Massie îi recreează pe oamenii Charlemagne şi Roland, readucând la viaţă în mod strălucit nu numai legendarele lor bătălii, ci şi vieţile şi pasiunile celor din preajmă.
Armata pierdutăde Valerio Massimo Manfredi
401 î.Hr. Sleită de puteri după treizeci de ani de război între Atena şi Sparta, Grecia este îngenuncheată. În momentul celei mai profunde crize a valorilor care înfăptuiseră măreaţa civilizaţie elenă, comandantul Clearchos înrolează o armată de mercenari nemiloşi, sortită să intre în istorie ca armata celor „Zece Mii”. Aşa cum se obişnuia, expediţia este însoţită şi de numeroase femei. Şi, atunci, Valerio Massimo Manfredi lasă povestirea marii epopei Anabasis a lui Xenofon-relatare a incredibilului marş de întoarcere a acelei armate din actualul Irak, prin Armenia, până la Marea Neagră-în seama unei femei. Este Abira-o fată care îl urmează pe războinicul Xeno în acest halucinant marş al războiului. Prin ochii săi inocenţi, dar avizi de cunoaştere, ca aceia ai tuturor femeilor îndrăgostite, totul capătă alte dimensiuni. S-ar părea că fiinţele umane sunt construite pentru a depăşi orice încercare şi orice împotrivire, dar nu este chiar aşa. Există o limită care nu poate să fie depăşită. În luptă, ca şi în sentimente. Lovitura de teatru din final, care face ca această grandioasă aventură să ia sfârşit ne va spune care este această limită şi câtă mândrie se poate cuibări în pieptul celor zece mii de războinici neîmblânziţi sau al unei singure femei îndrăgostite.
Regele Arthurde Allan Massie
Este epoca de după ocupaţia romană în Britannia. Regii se-mbrâncesc acum după putere, titluri, domenii şi averi. Un băieţandru îi lasă cu gura căscată pe toţi cavalerii atunci când reuşeşte să smulgă o sabie bătută-n diamante dintr-o despicătură în stâncă, putând ridica astfel pretenţii asupra tronului rămas vacant după moartea lui Uther Pendragon.
În această nouă viziune asupra legendelor arthuriene, cetatea Camelot este plasată pe râul Tweed, Merlin este fiul unui centurion roman, iar Arthur însuşi este un rege cu inima răvăşită, care deplânge iluzoria căutare a Sfântului Graal. Pe măsură ce povestea evoluează spre un final tragic, el devine o figură singuratică, copleşită de trădări şi conspiraţii.