Epava corabiei „gemene” a celebrei nave suedeze de război Vasa, descoperită în apropiere de Stockholm
O corabie „geamănă” a celebrei nave suedeze de război Vasa a fost descoperită de arheologii marini în largul coastelor oraşului suedez Vaxholm, situat la 30 de kilometri de Stockholm, a anunţat luni Muzeul Epavelor Vrak.
Numită „Applet” („Mărul”), nava a fost construită în 1629 de acelaşi constructor naval care a fabricat şi Vasa, la un an după naufragiul emblematicei ambaracţiuni suedeze în timpul călătoriei sale inaugurale.
„Descoperirea ne va permite să înţelegem felul în care navele de război au evoluat, de la Vasa instabilă la gigantul capabil să navigheze şi să controleze Marea Baltică", a precizat Jim Hansson, unul dintre arheologii care au coordonat cercetările.
Hansson a adăugat că flota suedeză a fost un factor decisiv pentru ca acest regat să se impună ca o mare putere a secolului al XVII-lea, relatează Agerpres.
Deşi părţi din flancurile ambarcaţiunii s-au prăbuşit pe fundul mării, coca ei s-a conservat până la puntea sa inferioară, dedicată artileriei. Elementele care s-au desprins din corpul navei au dezvăluit structuri de susţinere a tunurilor pe două niveluri.
Vasa era mândria regelui Gustav II Adolf (1594-1632), un suveran ambițios să impună Suedia ca mare putere. Era un gigant de 1200 de tone, cu o lungime de 69 de metri și o înălțime de la chilă la vârful celui mai înalt catarg de 50 de metri. Avea 10 pânze, 64 de tunuri și, în mod cu totul deosebit, era decorată cu sute de sculpturi în lemn pictate.
După multă așteptare și amânări, vasul de război Vasa, cea mai puternică navă militară din Baltica și probabil din lume la acea dată, era în sfârșit echipată și gata să iasă pentru prima dată pe mare la 10 august 1628. Mulțimea strânsă pe chei aștepta cu emoție momentul în care vântul va umfla pânzele măreței corăbii, iar în rada portului numeroase ambarcațiuni se pregăteau să însoțească vasul spre baza navală de vară a marinei suedeze.
Dar foarte repede, sub ochii mulțimii șocate festivitatea se va transforma în tragedie. În doar câteva minute, impunătoarea navă va dispărea sub valuri, după ce navigase doar 1300 de metri. La primele rafale de vând, corabia se va înclina periculos și va începe să ia apă prin deschizăturile tunurilor. Căpitanul a ordonat ca tunurile să fie retrase și închise bocaporturile, iar pânzele strânse pentru a limita efectul vântului, dar prea târziu. O a doua rafală a înclinat și mai mult nava. Marinarii de pe punțile inferioare s-au repezit către scări pentru a nu rămâne prinși în corpul navei, iar toți cei care au putut s-au aruncat în apă. Unii au reușit să înoate până la mal, alții au fost salvați de ambarcațiunile mai mici, dar 30 de marinari au fost duși pe fundul mării odată cu nava.
Foto sus: © Facebook / Vrak – Museum of Wrecks