Cum apropii elevii de ora de istorie? Cu arcul!
Tineri de la mai multe şcoli din oraş au trăit, pentru câteva ore, precum dacii şi romanii, la o lecţie neobişnuită de istorie, organizată la Cercul Militar. Aceştia au probat echipamentele de epocă, au tras cu arcul sau au învăţat mişcări în formaţie, după model antic. Este vorba despre un proiect iniţiat de un grup de istorici clujeni.
Câţiva istorici au lansat, azi, la Cluj, un proiect de educaţie nonformală, prin care elevii învaţă, în timpul a şase cursuri, câteva aspecte legate de istoria antică, într-un cadru neconvenţional. „Armata romană şi dacică” a fost prima lecţie predată, azi, de membrii grupului de reenactment („istorie vie“-nr) „Virtus Antiqua“, la Cercul Militar din Cluj.
Aceştia nu au venit în faţa celor zece elevi de la mai multe şcoli din Cluj cu un catalog în mână şi nici nu le-au dictat acestora cifre şi evenimente cronologice, ci înarmaţi cu arcuri şi îmbrăcaţi în costume dacice sau romane.
„Poţi să stârneşti interesul elevilor mult mai uşor în felul acesta. În mod normal, istoria este pentru ei, la clasă, o prezentare seacă, cronologică, în care li se prezintă nişte evenimnte. Are un impact mult mai mare asupra lor, dacă îi laşi să vadă cât de grea e o armă, să afle dacă purtau sau nu chiloţi romanii, cum îşi făceau părul femeile romane etc”, a explicat Ana-Maria Gruia, doctor în istorie, unul dintre iniţiatorii lecţiei.
Elevii au putut proba echipamentele de epocă, au tras cu arcul sau au învăţat mişcări în formaţie, după model antic.